Als vanzelfsprekend werd de 6 wat groter dan z’n voorganger, de 626. In de lengte kwam er 9cm bij, in de breedte 7 en in de hoogte 0,5. De buitenafmetingen van de vier- en vijfdeurs komen daarmee op een lengte van 4,68m, een breedte van 1,78m en een hoogte van 1,43m. De wielbasis nam toe met 6,5cm naar 2,67m maar opmerkelijker is de toename in spoorbreedte van 7,5cm vooraan en 6,5cm achteraan waardoor het spoor voor en achter gelijk komt op 1,54m. De Japanners zien de noodzaak om te breken met hun saaie imago, de Mazda 6 is dan ook volledig in de nieuwe meer dynamische Mazda-stijl. Het front wijkt met het intussen typerende vijfhoekige radiatorrooster bij een eerste oogopslag niet zo veel af van dat van de laatste 626, op de langgerekte lichtunits met helder afdekglas en afzonderlijke optieken na, maar er is veel meer aan de hand. Als je de twee naast elkaar plaatst zijn het vooral de dynamische pennentrekjes die het verschil maken. De snuit loopt meer af en de plooilijnen op de motorkap zijn meer uitgesproken. Zowel bij de vier- als bij de vijfdeurs, uiterlijk nauwelijks van elkaar te onderscheiden, is de koffer relatief hoog en scherp afgelijnd. Essentieel voor het geheel zijn ook de achterlichten met helder afdekglas, afzonderlijke optieken en een chroomkleurige achtergrond. De afwerking is duidelijk op niveau; de koetswerknaden zijn relatief smal en gelijklopend en ook intensief speurwerk leverde niet één foutje op.