Onze MX-5 gebruikt de vernieuwde 1.8 DOHC BP-VE [RS]. Dankzij een variabele kleppentiming (SV-T) draait de motor soepeler bij hoge toerentallen en reageert hij beter over het hele toerentalbereik. Het koppel vaart wel bij de aangepaste resonantiekamer en een langere uitlaatcollectorpoort. Nieuwe zuigers en een hogere compressie dragen bij tot een betere verbranding. Dat alles resulteert in 146pk bij 7.000t/min en 168Nm bij 5.000t/min. Leeg weegt de 3,97m lange MX-5 1.065kg en daardoor sprint hij in 8,5 seconden tot 100km/h. De topsnelheid ligt op 205km/h. Volgens de norm bedraagt het verbruik 8,7l/100km, maar met de kap open (slechtere aërodynamica) kan dat toch snel oplopen tot 11,8 liter. Wie het vermogen optimaal benut overschrijdt zonder problemen de 13 liter. De tank is 50 liter groot, waardoor je gemiddeld tussen de 400 en 500km ver raakt. Wanneer de laatste benzinedampen door de injectoren gaan is er geen lampje dat waarschuwt voor een eventueel aankomende duwactie.
Het met leder omrande Nardi stuurwiel ligt goed in de hand en laat zich vlot sturen dankzij de toerentalafhankelijke bekrachtiging. De rechtuitstand werd duidelijk afgebakend en bij het nemen van snelle bochten geeft het stuur voldoende feedback, waardoor de MX-5 zich makkelijk laat positioneren. Ondanks de achterwielaandrijving schuift de roadster discreet en over de vier wielen naar de buitenkant van de bocht. Als je het rechterpedaal niet spaart buigt dat snel om in een controleerbaar overstuur. Met nog meer vermogen zou het rijplezier compleet zijn, want je twijfelt soms of alle paarden willen meewerken. De remmen zijn krachtig en bijten genoeg doordat een grotere hoofdremcilinder werd geplaatst. Ze hadden best wat meer gevoel mogen geven, maar een gebrek is dit niet. De manuele vijfbak tot slot schakelt kort, direct en bovendien erg aangenaam. Ook de makkelijk te doseren koppeling draagt hier haar steentje bij.