De Mazda MX-5 werd geboren in 1989, wereldwijd is het de best verkochte roadster en er zijn meer dan 240 actieve fan clubs over de hele wereld. Meer dan 580.000 verkochte exemplaren zijn zelfs goed voor een plaatsje in het Guinness Book of World Records. Een discrete facelift, herziene mechaniek en een verbeterde 1.8-motor moeten ervoor zorgen dat hij er weer een paar jaar tegenaan kan.
De roadster is verkrijgbaar met twee verschillende viercilinders. De 1.6 blijft 110pk vrijmaken. De 1.8 werd vernieuwd waardoor het vermogen stijgt tot 146pk. Dezelfde 1.8 is ook verkrijgbaar met een automaat (maar dan biedt hij 139pk) en een zesbak. Die laatste werd wel voorbehouden voor de Sport.
Onze testwagen gaat door het leven als 1.8 Luxe. Mazda doet hem van de hand voor 1.039.000 BEF of 25.756 EUR. Doen we daar nog het metaalkleurtje bij dan kostte ons testmodel 1.055.000 BEF of 26.153 EUR. In de optielijst staat ook nog een manuele airco (54.000 BEF of 1.339 EUR). Wanneer we eerst even bij de concurrentie langsgaan merken we dat je er niet zoveel geld moet spenderen als bij Mazda. Enkele modellen die klanten kunnen wegsnoepen zijn bijvoorbeeld een Alfa Romeo Spider 2.0 (minimum 1.085.143 BEF of 26.900 EUR), een BMW Z3 1.8 (minimum 990.000 BEF of 24.541 EUR), een Fiat Barchetta 1.8 (minimum 828.985 BEF of 20.550 EUR) een Opel Astra Cabrio met 2.2 (934.000 of 23.153 EUR), een 206 CC 2.0 (716.000 BEF of 17.749 EUR) of een Toyota MR Roadster 1.8 (minimum 968.999 BEF of 24.021 EUR). We moeten er wel bij vertellen dat het hier meestal gaat om de basisuitvoeringen. Er is ook al een Mazda MX-5 met 1,6-liter van 110pk voor 799.000 BEF (19.807 EUR).