Onze test-Tribute was voorzien van een zeer soepel en beschaafd draaiende 2967cc zescilinder in V benzinekrachtbron. Die is bij 6.000t/min 197pk sterk en ontwikkeld bij 4.750t/min 265Nm koppel. Naar 100km/u gaat dan in 11,8sec (al voelt het sneller aan) en de topsnelheid bedraagt 180km/u. De voor België interessantere 2-liter benzine houdt het op 124pk bij 5.300t/min en 175Nm bij 4.500t./min. Die is uiteraard minder potent, maar gekoppeld aan de handgeschakelde vijfbak kan je toch nog naar 100km/u in 13sec en ben je tot 169km/u snel. In de goedkoopste variant beschik je enkel over voorwielaandrijving terwijl de duurdere versies allen een permanente vierwielaandrijving meekrijgen. Die drijft voornamelijk de voorwielen aan, maar stuurt meer vermogen (tot 50%) naar de achterwielen als het snelheidsverschil tussen de voor- en achteras te groot wordt. In normale omstandigheden zorgt dat voor een optimale tractie terwijl het weggedrag dat van een voorwielaandrijver benadert. Met een schakelaar op het dashboard kan je ook de verdeling vastzetten op 50:50. Je kan dan wel wat meer terrein aan, maar door de beperkte veerweg en het ontbreken van een extra reductiebak moet je het zwaardere werk aan de echte 4x4’s laten. De automaat zelf zal in ons land niet veel afnemers vinden, maar wie hem toch koopt haalt een soepel schakelende (de schakelovergangen worden naar Amerikaanse gewoonte zo goed als volledig weggegomd) en alerte combinatie in huis. Het testverbruik van de zescilinder bedroeg 15,2. De constructeur geeft 12,8l/100km op. De 2-liter moet volgens de cijfers van de constructeur voldoende hebben aan 9,4l.
Mazda doet voor de ophanging beroep op McPherson veerpoten met een torsiestabilisator voor de voorwielen en een multilinkophanging met dubbelwerkende telescopische schokdempers en veren met progressieve hardheid voor de achteras. Daarmee rijdt de Tribute als een typische SUV. De demping is zacht; wat het comfort ten goede komt, maar nadelig is voor het snellere bochtenwerk en licht terreinwerk (dan deint de Mazda te veel en gaan de wielen gemakkelijk tot op de ‘stoppen’ de wielkast in).
Het remsysteem is er een met een dubbel diagonaal gescheiden circuit, rembekrachtiger en remkrachtbegrenzer voor de achterste wielen. Vooraan zijn geventileerde schijven met een diameter van 278mm geplaatst, achteraan zijn het trommels die 229mm diameter hebben. Als de Mazda gereden wordt zoals hij bedoeld is, is het systeem voor de 1.590kg zware V6 ruimschoots voldoende. De viercilinder krijgt hetzelfde remsysteem terwijl hij bijna 100kg minder weegt. Je zal daarmee dus nog iets meer reserve hebben.