Mazda, dat z’n ding doet onder de vleugels van Ford, introduceert de Tribute. Dat is een SUV of softroader met Amerikaanse roots. Hij deelt het gros van de elementen met z’n tweelingbroer, de Ford Maverick. Die is voorlopig nog niet in België verkrijgbaar dus Mazda heeft een concurrent minder, al wil dat niet zeggen dat de markt dun bezaait ligt. Nissan komt met de X-Trail (vanaf 915.716 BEF of 22.700 EUR), Hyundai heeft de Santa Fé (vanaf 926.078 BEF of 22.957 EUR), Landrover heeft de Freelander (vanaf 925.397 BEF of 22.940 BEF), Mitsubishi zit in dat segment met de Pajero Pinin (vanaf 774.929 BEF of 19.210 EUR) en Subaru heeft de Forester (vanaf 833.900 BEF of 20.671 BEF). Als je het segment wat wil rekken naar onder toe dan kan ook vernieuwde Honda CR-V meegerekend worden.
De Mazda kost minimaal 790.621 BEF of 19.599 EUR en is op het eerste zicht wat duurder dan zijn concurrenten, al biedt hij in vergelijking met de meeste ook wat meer ruimte. Naast de standaard 2-liter krachtbron met 124pk en vijfversnellingsbak die enkel voorwielaandrijving krijgt, kan je ook nog voor een 4x4 variant van die tweeliter en een 4x4 3.0 V6 benzine met 197pk (zoals onze testwagen) opteren. De V6 wordt steeds gekoppeld aan een elektronisch gestuurde viertrapsautomaat. Al vanaf het eerste niveau (Si) zijn zaken als bekerhouders, lendensteun, flankbeschermers, elektrisch verstelbare buitenspiegels en elektrisch bediende ruiten standaard. Vanaf het tweede niveau (Si met 4x4) is airco voorzien. De V6 (altijd TRSi) kost minstens 1.250.496 BEF of 30.999 EUR en steeds voorzien van lederen interieur, elektrisch verstelbare zetels, dakrails, lichtmetalen velgenij eigenlijk blijft alleen de metaalkleur en het schuifdak in de optielijst staan. Met de metaalkleur van 14.925 BEF of 370 EUR erbij komt de prijs van de testwagen op 1.265.421 BEF of 31.369 EUR.