De 2.148cc grote diesel met common rail voeding en Bosch EDC-sturing, dubbele bovenliggende nokkenas en 4 kleppen per cilinder levert in België omwille van fiscale voordelen 136pk. Elders in Europa zijn dat er 143. Het vermogen komt vrij bij 4.200t/min, het koppel bleef onaangeroerd met 315Nm tussen 1.800 en 2.600t/min. De C-klasse Sport Coupé is er 220km/h snel door en na 10,3 seconden wijst de naald 100km/h aan. Mercedes kondigt een gecombineerd normverbruik aan van 6,2 liter per 100km. In dagelijkse omstandigheden schommelt het verbruik tussen een knappe 7,2 en 8,2 liter diesel. De tank is 62 liter groot waardoor de autonomie tot ruim 750km kan oplopen. Bovendien moet de diesel in gunstige omstandigheden pas om de 40.000 km even bij de garage langs, en da’s meer dan behoorlijk.
De pk’s en het koppel geven de Sport in combinatie met de vijftrapsautomaat een gezonde dosis vitaliteit en nog meer souplesse. De automaat is naar goede gewoonte gebruiksvriendelijk en schakelt met zachte overgangen die het soepele karakter van het geheel nog beter in de verf zetten. Toch is het niet al goud wat blinkt. Bij het wegaccelereren uit stilstand bleek de automaat in eerste nogal traag aan te pakken. In de winterstand, waar de automaat in tweede verhouding vetrekt, is dat normaal. Met de door ons gekozen normale stand had het geheel sneller moeten zijn.
Het stuur heeft een sterk uitgesproken rechtuitstand, maar heeft vreemd genoeg toch wat hulp nodig om zichzelf bij lage snelheden tijdig te centeren. Op de hoeveelheid feedback valt dankzij de nu ook door Mercedes algemeen toegepaste tandheugelbekrachtiging niets aan te merken. De C Sport Coupé laat zich bovendien voldoende neutraal sturen, met een neiging tot onderstuur. We kunnen overigens vermoeden dat dat onderstuur met iets minder breed schoeisel (dus zonder het AMG-pakket) op de aangedreven achterwielen wat later optreedt. Als het mis zou lopen is er natuurlijk altijd nog het standaard gemonteerde ESP-systeem dat tussenkomt. En daarmee zijn we wat ons betreft aan het teerste punt van de Sport Coupé gekomen. Het systeem is uitschakelbaar, en uit is naar onze mening meteen de beste stand. De electronica komt namelijk veel te snel en veel te radicaal tussenbeide. Nog voor je als bestuurder door hebt dat het ook maar enigszins mis zou kunnen gaan, grijpt die in. Het ESP zorgt ervoor dat de wagen compleet rechtdoor gaat, ongeacht de stand van het stuurwiel. Hoewel we intussen wel wat gewoon zijn, schrokken we ons een hoedjeij Waar de veiligheid zit in het compleet nodeloos rechtdoor sturen van wagens is ons een raadsel. Toegegeven: als je ervan uitgaat dat de bestuurder op compleet het verkeerde moment vol in de ankers gaat en daarbij nog fors afdraait naar een kant die hij eigenlijk niet opwil, kan het systeem inderdaad erger voorkomen. Eerlijkheidshalve moeten we even bedenken dat ook hier de wel zeer brede achterbanden de balans wat kunnen verstoren, dus het hoeft op de andere versies allemaal zo’n vaart niet te lopen. Ga er evenwel niet van uit dat het geheel een ander karakter krijgt omwille van die 2 streepjes rubber.
Dat de Mercedes in oorsprong op een meer dan gemiddelde grip en stabiliteit kan rekenen komt tot uiting in het remgedrag. Met de door de constructeur gemonteerde 300mm geventileerde schijven vooraan en 278mm volle schijven achteraan is het geheel tot indrukwekkende vertragingen in staat. Ook op de uithouding is niets aan te merken.