In navolging van BMW besliste Mercedes om haar C-klasse aan te bieden in compacte vorm. De sportief gelijnde driedeurs heet Sport Coupé en krijgt een voor Mercedes ongekend originele en gedurfde achterpartij. BMW en Mercedes zullen ongetwijfeld hun eigen oorlog voeren, maar ze zullen even goed klanten proberen aantrekken die in eerste instantie voor bijvoorbeeld een Audi A3 of een klassieke tweedeurscoupé kiezen. Het zou ons trouwens niet verbazen dat ook Audi of Volvo een compacte A4 of S40 met coupé-allures in elkaar zou steken. Dat zowel de 3-reeks Compact als de C-klasse Sport Coupé hun achterwielaandrijving behielden is natuurlijk geen toeval.
Mercedes verkoopt de SC voorlopig met 2-liter van 129pk (C180) en dezelfde 2-liter met compressor (C200 Kompressor) van 163pk. Het topmodel is voorlopig de 2.3 met compressor van 197pk (C230 Kompressor). De 2.2 CDI (C220 CDI) van 136pk is momenteel de enige diesel. Het ziet er niet naar uit dat Mercedes snel zescilinders zal inplanten. De Sport Coupé zal namelijk al genoeg klanten van de duurdere en vooral oudere CLK afsnoepen, en men wil de CLK nu ook niet meteen alle troeven ontnemen. Tuner AMG zit in ieder geval al op hete kolen om zijn fantasie op de SC los te laten.
Wij reden met de 220 CDI die voor een minimumbedrag van 1.094.837 BEF of 27.140,3 EURO de deur uitvliegt. Hij werd rijkelijk aangekleed met metaalkleur (33.000 BEF of 818 EURO), lederbekleding (79.400 BEF of 1.968 EURO), vijftrapsautomaat (84.151 BEF of 2.086 EURO), Thermotronic klimaatregeling (95.672 BEF of 2.369 EURO), een VV2 alarm (20.891 BEF of 518 EURO), zijdelingse airbags achteraan (16.693 BEF of 414 EURO), radio/Cd (28.700 BEF of 712 EURO) en de Evolution sportkit van AMG (165.812 BEF of 4.110 EURO). Zo komen we aan een totaal kostenplaatje van 1.619.156 BEF of 40.138 EURO, 48% hoger dan de initiële prijs.