De Sport Coupé behoudt op het eerste zicht de snuit van de klassieke C-klasse, maar toch werd hij op discrete wijze hertekend. Elk koetswerkpaneel is specifiek voor de compacte C-klasse. De pure coupélijn wordt bepaald door de 20mm lagere daklijn, de verlengde overhang vooraan en de ingekorte overhang achteraan. Toch is het vooral de achterpartij die de aandacht trekt. Ze valt namelijk behoorlijk op en is bijzonder ongewoon voor de Duitse prestigeconstructeur. Een schuine achterklep met geïntegreerde spoiler maakt het coupésilhouet compleet. Mercedes opteerde ervoor om geen achterruitenwisser te monteren, want die zou de vloeiende koetswerklijn breken. Gelukkig ondervind je van die afwezigheid geen hinder bij regen, want de luchtstroom werd erg goed bestudeerd. De C berline pronkt met de beste Cx uit zijn klasse (0,26), maar de Sport Coupé hoeft nauwelijks onder te doen (0,29).
Een optioneel panoramisch glazen dak maakt de look van de SC compleet. Vanaf de vooruit tot de spoiler (en zelfs een klein stukje eronder) loopt dan een glazen verbinding door. Het stuk dat als dak dient is uitgevoerd in donker getint glas. Twee bewegende delen kunnen open. Het eerste zorgt voor een goede windgeleiding. Het tweede deel schuift langs buiten open zodat de hoofdruimte onaangeroerd blijft.
Onze testwagen werd voorzien van het Evolution AMG-sportpakket. Deze optie bestaat uit 4 grote 17duims alu velgen met brede banden (225/45 R17 vooraan, 245/45 R17 achteraan), een sportophanging (-15mm vooraan en Ő5mm achteraan), deurkrukken in koetswerkkleur, een uitlaatsierstuk en door AMG sportiever vormgegeven bumpers. De voorbumper krijgt dan ingewerkte mistlichten. Bij het opentrekken van het portier merk je dan alu inzetjes op de deurdrempels, een sportief multifunctioneel en met leder omrand 3-spaaksstuur, sportpedalen en een pookje dat overtrokken werd met leder. Op de vloermatjes met gekleurde rand staat Evolution geschreven.
De 3-reeks Compact-aanvaller is standaard uitgerust met een tirefit-systeem dus is er in de koffer plaats voor 320 liter bagage. Met een neergeklapte bank kan dat oplopen tot 1100 liter. Wie bedankt voor zo’n bandenreparatiekit krijgt een thuiskomertje. Hij zal zich dan wel moeten tevreden stellen met een iets kleinere koffer.