Zowel de Mini One als de Mini Cooper worden aangedreven door een variant van dezelfde 1.6l Pentagon-motor. Die werd gemeenschappelijk door BMW en Chrysler ontwikkeld en voldoet aan de Euro4-norm. De krachtbron in de One, die wij testten, levert 90pk bij 5.500t/min en 140Nm koppel bij 3.000t/min De Cooper is 115pk sterk bij 6.000t/min en heeft 149Nm koppel ter beschikking. Mini voorziet momenteel twee verschillende overbrengingen. Een handgeschakelde vijfbak en een automaat met continu variabele transmissie die ook handmatig te schakelen is. Voor de voorophanging doet de Mini One beroep op McPherson veerpoten en een stabilisatorstang. De achteras is van het multilinktype zonder stabilisatorstang.
Hoewel de 1040kg zware One feitelijk een instapversie is, zou je dat nooit zeggen als je ermee rijdt. Je haalt 100km/u in 10,9sec en de topsnelheid bedraagt 185km/u. In de praktijk lijkt het, door de alerte en soepele krachtbron, allemaal nog wat sneller en vlotter te gaan dan de cijfers laten uitschijnen. De spreiding van de vijfbak vult de eigenschappen van de motor uitstekend aan. Het pookje zelf ligt goed in de hand, schakelen gaat snel en de geleiding is nauwkeurig. Ook de elektrische stuurbekrachting levert verrassend veel feedback. De ophanging zelf is sowieso wat sportiever van afstelling wat het rijplezier ten goede komt, maar ook nadelen heeft voor gebruik in de stad (omdat putten en bulten niet steeds met hetzelfde gemak geabsorbeerd worden). Zoals we mogen verwachten van een quasi volledig nieuw ontwikkelde wagen is de voorwielaangedreven Mini snedig te sturen met voorspelbare en controleerbare reacties. Zelfs de One, de minst krachtige van beide nieuwkomers, lijkt een sportieve rijstijl best te appreciëren. Het verbruik wil daar wel eens de dupe van worden al bleek ook dat nogal mee te vallen. De door de constructeur opgegeven 6,5l/100km lijken ons zoals gewoonlijk wat te optimistisch, maar voor een liter of 8 moet je al niet meer op een streepje gas kijken.
BMW rustte de Mini uit met geventileerde schijven vooraan (diameter 276mm) en schijven achteraan (diameter 259mm). Onnodig te zeggen dat het systeem meer dan voldoende krachtig was. Alle andere pedalen gaven lekker veel feedback en uitstekend doseerbaar. Het rempedaal vormt daar geen uitzondering op. BMW beloofde een nagenoeg fading-vrij systeem en ze hebben woord gehouden.