BMW wilde het aanbod wat uitbreiden en gaat de klanten daarvoor onder andere op de SUV-markt zoeken met de X5. Het gamma wordt ook naar onderen uitgebreid. In tegenstelling tot wat Mercedes deed met z’n A-klasse opteerde BMW voor het commercialiseren van een nieuwe merknaam. Na heel wat stuntwerk met de Rover-groep zit Land-Rover bij Ford, vormt MG-Rover een autonome groep en is de merknaam Mini eigendom van BMW. In het vaarwater van die andere concurrent, VW, opteerde het Bayerse management voor de revival van een icoon uit de automobielgeschiedenis.
Een nieuw merk, Mini, was geboren. In de catalogus staan momenteel 2 modellen: de Mini One en de Mini Cooper. Beide hebben een 1.6l benzinemotor onder de kap, van 90 of 115pk. Tegen de zomer moet een sportieve Cooper S het aanbod komen vervoegen en er wordt al grondig gespeculeerd over de komst van een dieselvariant (met 1.4l common-rail diesel van Toyota).
De One kost minimaal 572.827 BEF of 14.200 EUR, terwijl de Cooper je 677.710 BEF of 16.800 EUR kost. Wij reden met de Mini One. Voorzien van een hele resem opties, waaronder het Salt Pakket (met onder meer mistlichtjes en radio/CD), stabiliteitscontrole, zetelverwarming vooraan, airco, lichtmetalen velgen en een interieur in zilver. Alles bij elkaar komt dat op 678.919 BEF of 16.830 EUR, een bom geld voor zo’n compacte auto.