De 115 paardekrachten van de instapdiesel komen uit een klassiek blok. Een viercilinder in lijn, met 2 kleppen per cilinder en een turbo met intercooler. Zonder directe inspuiting dus. Het maximale vermogen komt vrij bij 4000t/min., de maximale trekkracht van 240Nm is al bij 2000t/min. beschikbaar. Hij geeft de 2090kg zware 4x4 een top van 150km/u en rond de spurt naar 100 af in 18,4sec. De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak een Mitsubishi’s SuperSelect 4WD systeem. Daarmee rij je in normale omstandigheden met de aandrijving op de achterwielen. Met het selectiepookje kan je dan achtereenvolgens opteren voor vierwielaandrijving, vierwielaandrijving met geblokkeerd centraal differentieel en een terreinversnelling met dezelfde eigenschappen. Als je dan toch nog in de problemen zou komen, kan je in de terreinversnelling ook nog het achterdifferentieel vergrendelen.
De diesel wist ons pas bij een goede bedrijfstemperatuur te overtuigen. Het vermogen is weliswaar beperkt, maar toch is het vooral wat meer souplesse dat we zouden willen. Je dient de motor duidelijk binnen het bereik van de turbo te houden om reserve te hebben en dat is vooral op terrein niet efficiënt. De bak schakelt soepel en soms wat mechanisch. De afstelling van de koppeling (enkelvoudige droge plaatkoppeling met hydraulische bediening) was uitstekend en was dus eenvoudig en goed te doseren. Mitsubishi heeft het over een gemiddeld verbruik van 10,8 liter. Wij klokten het verbruik voor onze gemengde cyclus (inclusief off-road) af op 12,9 liter.
We zijn ook vol lof over het stuurtje. Dat lag goed in de hand en had een plezierige graad van bekrachtiging. Niet zwaar, maar toch nog met genoeg gevoel (belangrijk in een off-roader). Bovendien draai je de Pajero LWB op 11,4 meter.
De ophanging van de Pajero bestaat vooraan uit onafhankelijke dubbele A-armen met schroefveren, achteraan werd voor een Multilinkophanging gekozen, eveneens met schroefveren. Mitsubishi monteerde zowel voor- als achteraan een stabilisatorstang. Het nieuwe model profiteert ook van eenzelfdragend koetswerk met ingebouwd frame. Daardoor kon het zwaartepunt met 50mm verlaagd worden. Dat geeft meer marge op terrein en grotere stabiliteit in bochten. De ophanging toonde zich tijdens onze testperiode altijd efficiënt, ongeacht de ondergrond. De Pajero is onderstuurd, en vanzelfsprekend is dat met bijgeschakelde voorwielaandrijving wat minder uitgesproken. De hellingshoek vooraan bedraagt overigens 42°. Achteraan is dat 24° en de overrijhoek is dankzij een bodemvrijheid van 23,5cm ook nog 24,5°. Omdat een dergelijke wagen dikwijls als werkpaard wordt ingezet is ook het maximale sleepgewicht belangrijk. Ongeremd bedraagt dat 750kg. Geremd is dat maar liefst 3,3 ton.
Om al dat gewicht weer tot stilstand te brengen doet Mitsubishi beroep op geventileerde schijven met 2 cilinders vooraan, en geventileerde schijven met ingebouwde trommels achteraan. We hebben geen opmerkingen op het remsysteem, wat wil zeggen dat het in zowel kracht als uithouding ruim voldoende scoort.