De Mitsubishi Pajero is sinds jaren een vaste waarde in het avontuurlijke segment der 4x4’s. Vorig jaar prepareerde de constructeur een nieuwe Pajero om terug beter aan de veranderende eisen te voldoen. De Pajero houdt evenwel vast aan zijn imago dat ondersteund wordt door luxe, comfort en natuurlijk ook de onmiskenbare terreinkwaliteiten. Door voor het model terug te grijpen naar de ervaring die Mitsubishi opdeed in de Dakar-rally kan de Pajero nu nog beter z’n mannetje staan naast de geplaveide wegen. Dat de Japanners in hun opzet geslaagd zijn, mag duidelijk zijn. De Pajero werd namelijk 4x4 van het jaar 2001 (gekozen door de collega’s van 4x4 Plus).
Mitsubishi biedt de Pajero aan met een korte of een lange wielbasis. Die modellen tellen respectievelijk drie of vijf deuren. Er worden drie afwerkingsniveau’s voorgesteld voor de driedeurs: GL, GLS en GLX. De langere vijfdeurs is niet verkrijgbaar in de goedkoopste uitrustingsvariant. Beide modellen doen het op benzinegebied met een direct ingespoten 3.5 V6 GDI. Dieselen staat centraal in deze 4x4. Je kan kiezen voor een 2.5 turbodiesel of een 3.2 DI-D.
Wij testten de 4x4 van het jaar met de kleinste diesel, de 2.5TD, in GLS-uitvoering. Het is nog een klassieke dieselmotor met indirecte inspuiting. Hij ontwikkelde een nogal krappe 99pk, maar sinds kort voerde men de motor op tot 115pk. Mitsubishi doet de wagen voor 1.479.960 BEF of 36.687 EUR van de hand, maar voor 1.449.960 BEF of 35.944 EUR bestaat de vijfdeurs off-roader ook al. Gecompleteerd met een lederen binnenbekleding, verwarmde en elektrisch bediende zetels vooraan en metaalkleur kostte onze wagen 1.547.960 BEF of 38.373 EUR. De Pajero zoekt z’n klanten in dezelfde poel als de Toyota LandCruiser, Nissan Patrol, Daewoo Mussoij