Nissan X-Trail 2.0 Elegance Inleiding

Nissan X-Trail 2.0 Elegance
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

In de VS zijn SUVs razend populair, en ook het oude continent lijkt voor de bijl te gaan. Van de klassieke 4x4’s is geweten dat slechts een kleine minderheid van de eigenaars hun stuk mechaniek ook effectief met het terrein laten kennismaken. In de meeste gevallen zien de wagens geen meter onverhard en worden ze enkel voor gewoon verkeer gebruikt. Het uitzicht van het model en de hogere zitpositie wegen in de aankoop vaak meer door dan de terreincapaciteiten. Maar intussen heb je wel een inschakelbare 4x4, veelal met achterwielaandrijving in de tweewielaangedreven stand, een reductiebak, een op terrein afgestelde ophanging die qua comfort dikwijls voldoet, maar toch een negatieve invloed heeft op de wegliggingij en sleur je dat gewicht allemaal mee. En dan kwam natuurlijk de SUV. Die biedt die grote groep mensen de mogelijkheid om een comfort dat vergelijkbaar is met dat van een berline te combineren met de looks van een 4x4. De Sports Utility Vehicles krijgen meestal (maar niet altijd) nog wel een inschakelbare of permanente 4x4, kwestie van niet meteen in de eerste de beste molshoop te blijven steken, maar het zwaardere werk is niet aan hen besteed. De voorkeur voor asfalt of terrein verschuift wat van merk tot merk, afhankelijk van het beoogde publiek.

Intussen zijn de SUVs of softroaders op onze wegen steeds meer te zien en aan het gebrek aan aanbod zal dat niet liggen. In de categorie van onze testwagen, de Nissan X-Trail, vind je ook nog de Mazda Tribute, LandRover Freelander, Toyota RAV-4, Subaru Forester, BMW X5, Mitsubishi Pajero Sport, Renault Scenic RX4ij en dan zijn er nog de aangepaste breaks (met o.a. Subaru, Audi en Volvo).

Nissan heeft met de nieuwe X-Trail alvast de Belgische titel van ‘Softroader van het jaar 2002’ binnengehaald. In afwachting van een uitgebreide test reden we al even met de 2-liter benzine. In de prijslijst wordt die nog bijgestaan door een 2.2l common-rail diesel met 114pk. Beide wagens zijn verkrijgbaar in de afwerkingsniveau’s Comfort, Sport en Elegance. Onze testwagen was in Elegance uitvoering en kreeg dus standaard een lederen interieur, automatische airco, lichtmetalen velgen en een gigantisch schuifdak. Die kost 27.800 € (1.121.449 BEF). De goedkoopste X-Trail in benzine uitvoering kost 22.700 (915.716 BEF) terwijl je voor de diesel tenminste 25.200 € (1.016.565 BEF) moet neertellen.

Geef commentaar
comments by Disqus