Opel Combo Tour 1.7DTI Comfort Interieur

Opel Combo Tour 1.7DTI Comfort
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Opel wilde zo weinig mogelijk geld uitgeven aan het interieur en dat is dan ook een samenraapsel van alles wat ze in Rüsselheim bruikbaar achtten. Het dashboard en de voorzetels zijn afkomstig uit de Corsa, terwijl de achterbank en het rolgordijn dat de bagageruimte aan nieuwsgierige blikken moet onttrekken afkomstig zijn uit de Astra Break. Meteen is ook wel duidelijk dat je dat niet aan het interieur hoeft te zien. Het dashboard is duidelijk en ergonomisch in orde, maar we missen een diepteregeling naast de wel aanwezige hoogteregeling van het stuur. Bij de Comfort is een hoogteverstelling van de zetel standaard en de rijhouding daardoor best in orde, maar we kunnen ons voorstellen dat dat bij de Base -die de hoogteregeling op de bestuurderszetel moet missen- niet het geval is. De airco uit de Corsa zorgt voor een snelle ontwaseming ondanks de kleine luchtmonden tegen de voorruit, verhindert aandampen en zorgt voor een frisse bries tijdens warme dagen. De capaciteit ervan is echter te beperkt om het interieur in zonnige omstandigheden echt koel te houden.

De achterbank van de Astra biedt meer dan voldoende zitcomfort, terwijl de beenruimte achteraan voor iedereen ruimte op overschot moet bieden. In de hoogte is er vanzelfsprekend ook geen probleem. Boven de bestuurderspost zit nog een opbergvak over de volledige breedte en ook boven de schuifdeuren zijn opbergvakjes voorzien. We kunnen ons vooraan al niet voorstellen dat ook maar iemand plaatsgebrek (in de hoogte) zou krijgen terwijl achteraan de meeste kinderen zonder problemen zullen kunnen rechtstaan. Om maar te zeggen dat er ruimte in overvloed is. De instapdrempel achteraan is voor kinderen veel te hoog en we vinden het ook spijtig dat Opel de in de hoogte aanwezige centimeters -in tegenstelling tot de concurrentie- niet aanwend voor een hogere zitpositie. De diesel produceert een typisch rauw geluid. De decibels krijgen daarbij niet genoeg weerstand bij het binnendringen van het interieur, dat bij dit voertuigtype sowieso al een gigantische klankkast is. Daardoor wordt niet alleen het dieselgeluid vermoeiend vanaf 100km/u, ook regen maakt door de beperkte isolatie van de dakhemel behoorlijk wat lawaai.

De koffer is zoals het hoort in dit segment. Onder de bagageafdekking achter de achterbank kan je nog 455l kwijt. Als je laadt tot aan het dak kan zelfs 1.066l stockeren zonder dat je zitplaatsen moet opofferen. Leg je de in ongelijke delen neerklapbare achterbank wel plat, dan krijg je een laadvloer met een lengte van 1,65m en kan je tot 2.442l en 540kg laden. De openslaande deuren brengen je weer in de bestelwagensfeer, maar de laaddrempel van 55cm maakt de koffer met recht gemakkelijk toegankelijk.

Geef commentaar
comments by Disqus