Opel Speedster Limited Edition Interieur

Door: REDACTIE 15-10-2007

Het interieur draagt duidelijker tekenen van het verwantschap met de Elise (zowat alles komt letterlijk van Lotus), maar dan moet je er natuurlijk wel eerst in geraken. Zonder dak valt het allemaal nogal mee. Je doet dan de deur open, stapt over de forse drempel op de vloer voor de zetel en laat je dan -hangend aan de raamlijst van de voorruit- zacht in je zetel zakken. Met de Soft top, die overigens na enkele keren behoorlijk vlot te plaatsen valt, wordt in- en uitstappen een heel ander verhaal. Met de deur open, krijg je tussen dak en deurdrempel een opening van ongeveer 70cm. De drempel zelf zit (voor de veiligheid uiteraard) minimaal 8 centimeter hoger dan het zitvlak van de zetels en is minstens 15cm breed. Na wat geknoei en gesukkel lijkt ons de beste manier om in te stappen de volgende: je steekt eerst je rechterbeen onder het stuurtje terwijl je zelf op die brede dorpel gaat zitten. Vervolgens laat je je in de zetel schuiven (eerst het zitvlak, en dan bukken om je hoofd onder de stoffen kap te krijgen). Als je dan je linkerknie even tot naast je oor trekt kan ook het linkerbeen binnen en zit je dus achter het kleine sportstuurtje van de Speedster. Over uitstappen gaan we niet uitweiden want we slaagden er na een weekje Speedster nog steeds niet in om dat min of meer elegant te laten gebeurenij

Ook in het interieur minimalisme én sportiviteit troef. Het kleine instrumentenbord bevat 2 analoge klokjes (de toerenteller en de snelheidsmeter), wat noodzakelijke verklikkerlichtjes en een LCD-schermpje waarom informatie als kilometerstand, brandstofniveau en motortemperatuur op af te lezen valt. Links van het stuur drukknoppen voor de bediening van de lichten en in het midden de draaiknoppen voor de verluchting. De Speedster is behoorlijk breed, maar de deurdrempel gaat met het grootste aantal centimeters lopen. Bestuurder en passagier zitten dus zo goed als tegen elkaar aan. De bestuurderszetel heeft een regelbare lendensteun (met een luchtpompje) en kan desgewenst dichter bij het stuur geplaatst worden. Als we daar dan nog optionele verstelbare voetsteun voor de passagier bijnemen hebben we alle aanpasbare elementen gehad. Al de rest zit muurvast. Geen instelbare rugleuning of hoogteverstelling en ook het stuurtje kan je niet verstellen. De zithouding is uiteraard sportief, maar ook allesbehalve slecht. De harde kuipjes bieden zowel in de rug als opzij meer dan voldoende steun. Alumiumkleurige accenten ( middenconsole, pedalen, voetsteun, pookknopij) moeten de roeping van het model extra in de verf zetten. In het interieur kan je amper spulletjes kwijt, maar de Speedster heeft achter de motor (en onder hetzelfde deksel) nog wel 206l kofferruimte. Genoeg voor de weekendbagage van 2 personen. De afwerking in het algemeen is maar matig, zowat alles wat los kon zitten zat ook los, wat samen met de beenharde ophanging maakte dat onze Speedster eigenlijk van put naar put rammelde. Het dient eerlijkheidshalve wel gezegd dat het wagentje vermoedelijk al één en ander had meegemaakt (wat niet echt een excuus is) en dat het er in een wagen die ‘rijden’ duidelijk centraal stelt er eigenlijk ook niet zo veel toe doetij

Geef commentaar
comments by Disqus