De Z 1.8 XE krachtbron in het vooronder van onze testwagen produceert een behoorlijke 125pk. Dat vermogen komt vrij bij 5.600t/min. De 1796cc-krachtbron levert ook een koppel van 170Nm en doet dat bij 3.600t/min. De 1305kg zware Astra heeft dan minimaal 9,5sec nodig om 100 op de teller te halen. De top is vastgesteld op 210km/u. We ervoeren de motor als voldoende krachtig, maar beschaafd. Hij is ook bij wat minder toeren al gewillig en bouwt de kracht mooi op. De Cabrio voelt zich het best in z’n sas met de naald tussen 3000- en 4500t/min. Bij normaal gebruik produceert de benzine een zacht zoemend geluid. Dat wordt luider, rauwer en hoger naarmate men in de toeren klimt. Een verbruik van 7,8l per 100km voor de gemende cyclus zou binnen het bereik liggen. Wij verbruikten gemiddeld 3l meer.
De Cabrio kreeg een ietwat sportievere afstelling en erfde ook het 20mm verlaagde onderstel van de Coupé. De McPhersons vooraan en de torsieas achter, geven de Astra een aangenaam gedempt weggedrag. De achteras gebruikt daarbij de veerweg wat vaker dan de voorwielen. Dat je met een Cabrio rijdt, laat zich enkel voelen in korte, diepe oneffenheden. Dan reageert de wagen wat nerveuzer. In tegenstelling tot wagens met een metalen dak, wordt het weggedrag niet beïnvloed door het al dan niet openliggen van de kap. De elektro-hydraulische stuurbekrachtiging heeft een goed debiet en geeft je als bestuurder een goed idee van wat de voorwielen doen. Net als bij de andere Astra’s heb je ook hier te maken met een onderstuurde wagen.
Stoppen doet de Astra met geventileerde schijven voor, en schijven achter. Dat systeem valt wat kracht en uithouding betreft ruim binnen de norm. Net als bij de Astra Coupé en de Astra 1.6 LPG, merkten we op dat de remmen behoorlijk durven piepen. Bij de derde Astra op rij is dat geen toeval meer.