Met de Astra Cabrio introduceert Opel de laatste variant in het Astra gamma na de 3-, 4- en 5-deurs, de break en de Coupé. De constructeur wil zich daarmee laten gelden in een nichesegment dat nog steeds populairder wordt, maar waar de concurrentie niet bepaald de pan uit swingt. Er zijn, in vergelijking met het aantal grote of sportieve cabriolets, maar weinig Cabrio’s die 4 zitplaatsen aanbieden en gebaseerd zijn op een wagen uit het M1 segment. Opel heeft bovendien een goed moment uitgekozen om de Cabrio te lanceren. Volkswagen friste de Golf Cabrio (met 2.0 benzine of 1.9TDI, vanaf 959.000 BEF of 23.773 EUR) wel wat op, maar kan nog steeds niet verdoezelen dat de Cabrio eigenlijk van de vorige generatie is. Of Peugeot nog massaal veel 306 Cabrio’s (steeds met 1.6, vanaf 823.000 BEF of 20.400 EUR) zal slijten, nu de 307 in de showroom staat, valt te betwijfelen en bij Renault denkt men al hardop aan een opvolger voor de Mégane (Megane Cabrio: met 1.4, 1.6 of 2.0, vanaf 780.577 BEF of 19.350 EUR).
De Astra Cabrio is verkrijgbaar met 3 motorisaties, allen benzines. Het gaat daarbij om een 1.6 16v van 100pk (vanaf 839.876 BEF of 20.820 EUR), een 1.8 16v van 125pk (vanaf 884.250 BEF of 21.920 EUR) en aluminium 2.2 16v van 147pk (vanaf 934.675 BEF of 23.170 EUR). Die worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar je kan in combinatie met de 2.2 ook voor een automaat opteren. Je hebt steeds de keuze uit 2 afwerkingsniveaus: het basisniveau (Cabrio genoemd) een beter uitgeruste variant (Bertone Edition). De Cabrio doet het met getinte ruiten, 15-duims lichtmetalen velgen (met 195/60 banden), radio-CD met bediening aan het stuur én een elektrisch te bedienen kap. De Bertone Edition doet daar voor een meerprijs van 82.700 BEF of 2050 EUR een lederen interieur met verwarmde voorzetels, een windscherm, airco en 16-duims lichtmetalen velgen met 205/50 banden bovenop.
We kozen voor deze test 1.8 met 125pk. Testwagen van dienst was een Bertone Edition. Die kost dan standaard 966.947 BEF of 23.970 EUR. Daarbij komt dan nog het winter pack (met o.a. koplampsproeiers voor 8068 BEF of 200 EUR), Radio/CD/GSM/Navigatie (58.492 BEF of 1450 EUR), met CD-wisselaar en kleurenscherm (samen 24.809 BEF of 615 EUR) en dubbele metaalkleur Mica (die kost 12.909 BEF of 320 EUR). Daarmee komt de totale kostprijs van de testwagen dus op 1.071.225 BEF of 26.555 EUR.