De 2.2 ECOTEC motor uit de testwagen produceert 108kW (147pk bij 5.800t./min). Het maximale koppel van 203Nm is bij 4.000 omwentelingen per minuut ter beschikking. De aluminium krachtbron krijgt 4 kleppen per cilinder en 2 balansassen om de aan de krachtbron inherente trillingen te compenseren. Na 8,8 seconden heb je 100km/u op de teller staan en de Coupé houdt het voor bekeken bij 218km/u. In cominatie met de kabelbediende vijfversnellings- sportbak houdt de Coupé er een aangenaam sportief, maar niet brutaal karakter op na. De motor voelt zich duidelijk het best in z’n sas tussen 3.500 en 5.000 toeren per minuut, maar zorgt ook buiten dat toerental voor een goede lineaire versnelling. De koppeling is scherp en de bak schakelt licht mechanisch en direct, als je tenminste wacht tot hij op temperatuur is. Vooral in de hogere versnellingen (4 en 5) wist de Coupé ons te bekoren. De constructeur geeft voor deze motorisatie een gemiddeld verbruik op van 8,4 liter. Ons testgemiddelde kwam uit op 11,7 liter. Nooit vroeg de motor om meer dan 12,44 liter voor 100km. Gezien de rijstijl zijn dat uitstekende cijfers.
Opel biedt in deze motorisatie ook een automaat aan. Gegeven de kwaliteiten van de handbak en het karakter van de auto lijkt die ons pure geldverspilling, maar laat u daardoor vooral niet tegenhouden.
De koets staat op een zelfstabiliserend chassis met McPherson voorophanging en een lichtgewicht torsieas achteraan. Naast een verlaging van de rijhoogte (20mm) krijgt de Coupé sterkere schokdempers en antirolstangen. De veren kregen een weerstand van 24Nm/mm tegen 21Nm/mm bij de gewone Astra. Daarmee is de ophanging even sterk als bijv. die van de Opel Corsa Sport (eveneens 24Nm/mm). Het hogere gewicht van de Coupé zorgt wel voor een duidelijk aangenamere (zachtere zo u wil) demping. Samen met de basisstructuur erft de sportieve variant ook het duidelijk onderstuurde weggedrag van de ‘gewone’ Astra’s. Zelfs met de optioneel gemonteerde 205/50 R16 banden (standaard: 195/60 R15) en met het gas erop blijft dat overheersen. Een iets neutralere en speelsere afstelling had de Coupé niet misstaan. Als je op een bochtig parcours wat laat in de remmen gaat moet je bovendien Őgeheel binnen de verwachtingen- rekening houden met een nerveuze reactie van de achtertrein. Het optionele (en niet uitschakelbare) ESP-systeem heeft soms zelfs moeilijkheden om dat in toom te houden. De elektronische hulpjes (ABS, ESP en TC-Plus tractiecontrole) laten allen een beperkte afwijking toe, wat het rijplezier dan weer ten goede komt. De tussenkomsten hebben we nog discreter geweten. Hoewel de Coupé op nat wegdek wel wat moet inleveren is tractie en grip van een algemeen hoog niveau. Bij hogere snelheden wil de voorophanging wat beginnen pompen, maar de rechtuitstabiliteit blijft onverstoorbaar.
Het hydraulisch bekrachtigde tandheugelstuurtje ligt goed in de hand en laat zich licht en correct bedienen. De Astra reageert correct op de instructies en het systeem geeft een aangename hoeveelheid feedback. Om het enthousiasme ook veilig weer in te tomen monteerde Opel remschijven met een diameter van 280mm (308mm bij de Turbo) vooraan en 264mm (bij alle versies) achteraan. Een 10” rembekrachtiger zorgt voor een goede doseerbaarheid.