Voor de passieve veiligheid gaat de Astra prat op een stijve koetswerkstructuur dankzij hoogwaardig staal. De gebruikelijke veiligheidsattributen zijn aanwezig (ABS, 4 airbags, gordelspanners,ij) en worden gecompleteerd door het Pedal Release System van Opel. Dat koppelt bij zware ongevallen de pedalen los en vermindert zo de kans op been- en voetletsels. Actieve hoofdsteunen verminderen de kans op nekletsels. Op de optielijst staat een Smart Airbag die de passagiersstoel bespied en zo voorkomt dat de airbags onnodig ontplooien. Een handige optie die Opel best standaard had kunnen meegeven. Temeer omdat deze amper 2.000 BEF of 50 EURO hoeft te kosten.
Omdat zowel wagens die met LPG zijn uitgerust als de LPG-tanks op zich worden onderworpen aan strenge crashtests, pakken de wagens uit met een hoog veiligheidsniveau. Per 1 juni traden nieuwe, strengere normen in werking, opgelegd door de Belgische Staat. Die zegt dat het reservoir moet voorzien zijn van een automatische vulbegrenzer, waardoor de tank voor maximum 80% kan gevuld worden. Een veiligheidsklep opent automatisch wanneer de gasdruk hoger is dan 27 bar. De vulpijp beschikt over extra een veiligheidsomhulsel dat als schild dient bij eventuele beschadigingen. Het KB bepaalde ook dat de wagens een elektrische gasafnamekraan moeten hebben. Die sluit automatisch bij het afleggen van de motor. Eigenaars van een nieuwe LPG-installatie type R67 zullen niet langer uit ondergrondse parkings moeten blijven, en ook dat is een niet onbelangrijke verbetering.