Er bestaat nog steeds een zekere terughoudendheid ten opzichte van LPG omwille van ‘praktische’ obstakels zoals de beschikbaarheid van de brandstof, vulmethode (je hebt een adapter nodig in Nederland, Frankrijk en Italië), verlies aan laadruimte en vermogen,ij Bovendien is niet ieder Europees land is even LPG-minded. Italië heeft de meeste LPG-wagens met 1,2 miljoen ingeschreven voertuigen, Nederland volgt met ruim 300.000 wagens en in Frankrijk rijden 180.000 stuks rond. In België zijn 41.841 stuks ingeschreven of minder dan 1% van de totale markt. Het hoeft niet te verbazen dat net in Italië en Nederland de meeste tankstations zijn die LPG aanbieden. Je moet er namelijk zoeken naar een station dat het niet heeft. België telt 550 benzinestations met LPG. In Frankrijk vind je om en bij de 800 stations, maar in het grote Duitsland zijn er amper 220. De Europese Unie werkt momenteel aan een nieuw systeem om LPG te tanken, waardoor we overal probleemloos en met hetzelfde systeem LPG zullen tanken.
Opel biedt met een LPG-versie van de populaire Astra een antwoord op de stijgende benzineprijzen. En omdat LPG een veel schonere brandstof is dan benzine of diesel vaart het milieu er wel bij. Hoewel LPG-rijders fiscaal bestraft worden met een hogere verkeersbelasting kan deze oplossing toch heel wat voordelen bieden, vooral voor veelrijders. Uit enkele cijfers van Opel blijkt dat je de meerprijs van een LPG-installatie in een kleine middenklasser, zoals deze Astra, al kan terugwinnen na 10.000km per jaar (voorbeeld van een Astra 1.6 3-dr Comfort, vergeleken met zelfde model LPG, alleen rekening houdend met aankoopprijs, diverse taksen en verbruik). Je moet de zaak natuurlijk altijd zelf nog even uitrekenen en aanpassen naar je persoonlijke situatie. Een LPG-installatie kost namelijk niet altijd even veel en bij grotere wagens liggen de BIV en rijtaks ook hoger.
Onze regering heeft uiteindelijk begrepen dat LPG (Liquified Petroleum Gas) een milieuvriendelijkere brandstof is. Daarom kent ze nog tot eind volgend jaar een premie toe (20.500 BEF of 508 EURO) op nieuwe LPG-installaties. Wagens die af fabriek met een dergelijke installatie zijn uitgerust genieten van een reductie van 12.000 BEF of 297 EURO op de BIV (Belasting op Inverkeerstelling). De wetgevende macht besloot ook om wagens die nu reeds de Euro 4-uitlaatnorm halen, te belonen met een verminderde BIV. Die premie is trouwens cumuleerbaar met de korting voor wagens die af fabriek met LPG zijn uitgerust. Er zijn eveneens gesprekken aan de gang om de overeenstemming met de Euro 4-norm te verrekenen in de jaarlijkse verkeersbelasting. Er is voorlopig nog geen sprake van een afschaffing van de supplementaire jaarlijkse verkeerstaks voor wagens op LPG. Of België de CO2-uitstoot mee als basis zal nemen voor het berekenen van die jaarlijkse verkeersbelasting is nog niet duidelijk. In Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittanië bestaat wel al een dergelijk systeem.
Wij testten hier de Astra 1.6 16v LPG Elegance. Het model staat in de catalogus voor 688.000 BEF of 17.055 EURO (nettoprijs: 608.000 BEF of 15.072 EURO), maar daar moet nog wel de LPG-installatie van 56.000 BEF of 1.388 EURO worden bijgeteld. Onze test-Astra was daarbij nog voorzien van dubbele metaalkleur (12.500 BEF of 310 EURO), lederen interieur met verwarmde sportzetels (64.000 BEF of 1.587 EURO), hittewerende voorruit (10.000 BEF of 248 EURO), elektrische ruiten achteraan (18.200 BEF of 452 EURO), elektrisch bediend glazen schuifdak (31.300 BEF of 776 EURO), radio/cd met boordcomputer, GSM en navigatiesysteem (67.000 BEF of 1.661 EURO), Cd-wisselaar (8.000 BEF of 198 EURO) en een kleurenscherm voor het navigatiesysteem (20.000 BEF of 496 EURO). Als je alles bij elkaar telt, dan kom voor ons exemplaar aan een prijskaartje van 975.000 BEF of 24.170 EURO. Opel geeft op alle LPG-installaties een jaar garantie en de onderhoudsinterval verandert niet. Het onderhoud zelf duurt een kwartiertje langer. De Alles-in Service, Opel Onderhoud+ en dergelijke blijven gelden.