De 1.7 DTI 16v is de krachtigste diesel uit de Corsa. Hij ontwikkelt 75 pk bij 4.400 t/min en 165 Nm tussen 1.800 en 3.000 t/min. Op papier zorgt dat voor een aangename top van 170 km/h en een spurtje tot 100 km/h in 13,5 seconden. Dergelijke cijfers maken van de Corsa een aangename wagen die steeds meekan met het (stads)verkeer en toch ook op secundaire wegen en autostrades uit de voeten kan. Toch is de motor wat aan de makke kant en doet hij ons nog erg denken aan de oude atmosferische 1.7 D van Isuzu waarvan hij werd afgeleid. Hij is namelijk niet erg soepel (je moet hem boven de 2.100 t/min houden) en hij vindt het niet erg leuk om toeren te maken. Aan de pomp maakt hij alles weer goed, want drinken doet hij niet veel. Wij verreden gemiddeld 6 liter diesel per 100 km en zijn er nooit in geslaagd meer dan 7,29l/100km te verstoken.
Een ophanging van het McPherson-type met driehoekige wieldraagarmen en gasdrukschokdempers zorgt vooraan voor het contact met de weg. De structuur vooraan rust op een gesloten onderstelsubframe waarin ook het stuurhuis werd gemonteerd. Dit laatste verklaart meteen de flinke dosis feedback die het stuur biedt. Achteraan wordt het baancontact bewerkt door een torsieas met trekkende armen en schroefveren. Hoewel je een Corsa niet zo strak bestuurt als bijvoorbeeld een 206 kan je hem wel kordaat de bocht inzetten. Een uitgesproken onderstuurd karakter zorgt ervoor dat de Corsa voorspelbaar is. In snel genomen bochten licht de Corsa zijn binnenste achterwiel op en dan kan de achterzijde wel schuiven. De harde sportophanging (20% stugger dan die van de 1.0 en 1.2 en 10% stugger dan de 1.4) blijft altijd erg correct en hoewel ze niet erg gediend is met bulten en builen in het wegdek lijdt de efficiëntie er zelden onder.
Voor de vertraging zijn schijven vooraan en trommels achteraan verantwoordelijk. Het rempedaal laat een uitstekende dosering toe en de remkracht is, tenzij je er een rally-rijstijl op nahoudt, steeds voldoende voorradig. De achterzijde toonde zich wat nerveus bij noodstops, een kwaal waar de vorige versie in veel grotere mate last van had.
Aan de diesels van de Corsa hangt steeds een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De bak laat zich snel en precies bedienen en bovendien ligt het pookje prima in de hand. Voeg daar de goed te doseren koppeling bij en je krijgt heel wat schakelplezier. Het feit dat de automaat en de easytronic enkel op de benzineversies te verkrijgen zijn is geen gemis.