Opel Corsa 1.7DTI Sport Interieur

Opel Corsa 1.7DTI Sport
Bekijk 5 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Zoals gezegd heb je de keuze uit vier uitrustingsniveaus. Elk van deze zorgen voor een aparte sfeer in de wagen. De Comfort is de meest karige versie. Je zit er op met stof beklede zetels en het interieur word gedomineerd door zwarte kwaliteitsmaterialen. Een trapje hoger in de hiërarchie staat de Sport. Het klimaat dat deze versie uitstraalt is sober, maar het wordt doorkruist door een vleugje dynamisme. Je zit nog steeds op een stofje, maar wel eentje dat over sportstoelen werd gespannen. De middenconsole krijgt een aluminium-look en ook de witte wijzerplaten sluiten daarbij aan. Het pookje en de handrem krijgen dezelfde alu toets en het stuur werd met geperforeerd leder omrand. De Elegance is de luxueuze topversie. Dit is de enige versie die je de keuze laat uit 2 interieurbekledingen: beige of zwart fluweel. Behalve wanneer je voor het beige fluweel koos domineert ook hier zwarte kunstof. De sportieve topversie heet GSi. Deze versie is enkel als driedeurs verkrijgbaar met de krachtigste 1.8 16v van 125 pk. Het interieur is sterk geïnspireerd op dat van de Sport en opnieuw zit je op een stofje. De Elegance is het enige model dat standaard 3 hoofdsteunen en 5 driepuntsgordels aanbiedt. Een optie die je in alle andere gevallen 5.500 BEF of 136 EURO kost.

De binnenprestatie van de Corsa is onberispelijk. Zelfs op de meest onvoorstelbaar slechte wegen rammelt, piept of kraakt er nagenoeg niets. De harde ophanging speelt de oneffenheden graag door aan de inzittenden. De sportzetels bieden het lichaam voldoende steun. De zitting van de achterbank is heel wat zachter. Wellicht dachten de ontwerpers aan de kinderen die hier horen plaats te nemen. Toch hebben ook volwassenen geen reden tot klagen. Er is voldoende voet- en beenruimte zonder dat de voorste inzittenden de knieën tot onder de kin hoeven te trekken. Het is spijtig dat de voorstoelen niet over een easy-entry systeem beschikken. Achter de verstelbare rugleuning heb je nog plaats voor 260 liter bagage. Daarmee is de koffer niet ruim, maar je kan hem wel uitbreiden tot 1060 liter als je de bank neerklapt. Een vlakke laadvloer verkrijgen behoort echter niet tot de mogelijkheden.

Achter het stuur van de bestseller heb je een goed zicht op de weg. Er kan trouwens zonder veel moeite een geschikte rijhouding worden gevonden, dankzij de op de Sport en Elegance standaard hoogteregeling. Het lederen stuurwiel ligt goed in de hand en wordt naargelang de snelheid meer of minder bekrachtigd. Licht en toch communicatief bij lage snelheid en manoeuvres en zwaarder bij hogere snelheden. Ondanks de airconditioning op onze Corsa neemt de ontwaseming van het interieur heel wat tijd in beslag. Ook de verwarming en de motor hebben wat tijd nodig om op temperatuur te komen. De 1.7 DTI maakt flink wat kabaal als hij het koud heeft en zelfs op bedrijfstemperatuur blijft het motorgeluid duidelijk aanwezig. Opel doet er goed aan bij een eerste facelift te investeren in extra isolatie.

Geef commentaar
comments by Disqus