Na een succesvolle loopbaan van 7 jaar werd de Corsa in het najaar van 2000 afgelost door de derde generatie. Opel’s kleine bestseller werd in 80 landen verkocht; 6 miljoen wagens vonden hun weg naar de koper. De nieuweling wacht een moeilijke taak, maar Opel is ambitieus en is niet geneigd zijn leiderspositie te laten schieten. Ze plannen in dit eerste volledige productiejaar een afzet van 590.000 wagens, 16.000 stuks zouden zich een stek in de Belux toe-eigenen.
Met deze derde generatie is de Corsa een volwassen wagen geworden. Helaas is de prijs dat ook, want budgetvriendelijk is hij niet echt meer. Daarvoor heeft Opel nu de Agila, een op de Suzuki Wagon R geïnspireerde microvan. De Corsa is voortaan verkrijgbaar in vier uitrustingsniveau’s: Comfort, Sport, Elegance en GSi. Bij de motoren heb je keuze uit 4 benzines (een 1.0 16v, een 1.2 16v, een 1.4 16v en een 1.8 16v) en 2 diesels (een 1.7 DI 16v en een 1.7 DTI 16v). Aangezien het gamma net werd aangevuld met een vijfdeurs zorgt dat voor een meer dan uitgebreide keuze.
Onze testwagen in Sport-uitvoering had een 1.7 DTI 16v van 75 pk onder de kap. Je Corsa is vanaf de basisversie uitgerust met ABS, 4 airbags (2 frontale en 2 zijdelingse), actieve hoofdsteunen, toerenteller, radio-CD met stuurwielbediening en 6 luidsprekers, een info-display waarop tijd, radiofrequentie en buitentemperatuur vermeld worden,ij Je hebt dus eender hoe een vrij volledige uitrusting, maar je hebt er dan wel minstens 418.000 BEF of 10.362 EURO voor betaald en onder de kap liggen slechts de 58 pk’tjes van 1.0. De goedkoopste diesel (met 65 pk) brengt Opel 484.000 BEF of 11.998 EURO op. Voor de Sport-uitvoering van de 75 pk variant moet je 67.000 BEF of 1.661 EURO dieper in je broekzak tasten. Je krijgt dan wel bovenop de uitrusting van de Comfort: een assymetrisch neerklapbare achterbank, elektrisch bediende ruiten en spiegels (die verwarmd worden), mistlichtjes, een dakspoiler, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, een opbergschuif onder de passagiersstoel, een verstelbaar en met leder bekleed stuurwiel, sportzetels en sportophanging,ij Onze testwagen was daarenboven voorzien van enkele aardigheidjes zoals airco (46.000 BEF of 1.140 EURO), radio-CD met navigatiesysteem (45.000 BEF of 1.115,5 EURO), lichtmetalen 15” wielen (13.000 BEF of 322 EURO) en nog wat kleinigheden. We hoeven je er niet bij te vertellen dat je dan al vlug met een Corsa op de baan bent die met de 700.000 BEF of 17.350 EURO flirt. Aan onze testwagen hing een prijskaartje van 674.500 BEF of 16.720 EURO en dat begint wel erg veel te worden.