De krachtbron in onze 307 is de 2 liter dieselmotor met common-rail die ook al in o.a. de 306 en Xsara te krijgen viel. In onze testconfiguratie produceert die 90pk bij 4.000t/min. en 205Nm bij 1.750t/min. Met een leeggewicht van 1243kg en een vijfbak met vrij lange verhoudingen geeft dat een wagen die soepel, maar niet overdreven vlot te rijden valt. Het spurtje van 0 naar 100km/u gaat in 13,6 seconden en de topsnelheid is 179km/u. De HDI motor heeft voldoende aan 5,2l voor de gemengde cyclus volgens de constructeur. Ook met een meer veeleisende manier van rijden blijft het verbruik binnen de perken.
De Peugeot is de eerste die op een nieuw PSA platform gecommercialiseerd werd, dat zal later ook nog dienst door voor o.a. de C4 die de Xsara zal opvolgen. De 307 heeft een volledig onafhankelijke wielophanging, van het type pseudo-McPherson met schroefveren en hydraulische schokdempers op de voorwielen en een achterophanging met een vervormbare dwarsstang (U) en hydraulische schokdempers. Peugeot monteerde vooraan een anti-rolstang van 22mm en achteraan een holle anti-rolstang met 26mm omtrekdiameter. De ophanging is in de eerste plaats zeer efficiënt. Het systeem beweegt geen millimeter te veel, en vangt toch alle schokken Ő met uitzondering van de filtering van kleine oneffenheden die beter kan Ő comfortabel op. De voorzijde van de 307 lijkt wat slapper opgehangen dan de achterzijde en dat merk je soms aan het gebruik van de veerweg. In tegenstelling tot de 607, die een nogal levendig weggedrag heeft (omdat het toch een ‘echte’ Peugeot moest zijn), koos men hier toch voor een andere strategie. De 307 is Ő behalve met truukjes Ő niet in overstuur te krijgen. Hij is onvoorwaardelijk onderstuurd, en bouwt dat onderstuur duidelijk gradueel op, eerder dan een min of meer afgelijnde limiet te hebben.
Stoppen doe je met schijven rondom. Vooraan hebben die een diameter van 283mm, achteraan is dat 247mm. De remkracht is uitstekend te doseren en het pedaal geeft voldoende feedback. Als je je niet houdt aan de gezapige rijstijl die deze 307 verkiest, zit je wel nogal snel door de reserve heen. Het antiblokkeersysteem is er één van de vijfde generatie, ontwikkeld door Bosch, en dat is ook op een slechte ondergrond moeilijk van de kaart te brengen.