De 307 wil dus vooral in het interieur vernieuwen. Om maximaal gebruik te maken van het ruimtepotentieel werd de 307 hoger. Hij houdt daarmee het midden tussen een compacte monovolume en een klassieke berline. Door de ruimte in de hoogte te zoeken, kunnen de passagiers hoger en rechter zitten, waardoor je een beter zicht hebt op het verkeer (tot het concept ingeburgerd geraakt en de helft van de automobilisten met een dergelijk type rondrijdt) en heb je meer ruimte ter beschikking, terwijl je er (voor je benen bijvoorbeeld) minder nodig hebt. In de XS uitvoering vindt je in het interieur stijlvolle aluminiumkleurige inlegstukken en kan je opteren voor een afwerking in donkerblauw, zoals bij onze testwagen. De voorstoelen zitten goed, zijn efficiënt in het bestrijden van vermoeidheid op langere ritten en bieden Őin verhouding met de prestaties van de 307- voldoende zijdelingse steun. Vooraan gaat instappen door de hoger geplaatste zetels makkelijker dan in een doorsnee wagen. De driedeurs is van een stel zeer grote deuren voorzien, wat samen met de naar voor klappende voorzetels met geheugenfunctie de instap naar achter vergemakkelijkt. Net als vooraan is er achteraan voldoende been- knie- en voetruimte. De achterbank zelf zit comfortabel, maar vraagt door zijn rechte rugleuning enige gewenning.
De 307 kan ondanks zijn groot frontaal oppervlak van 2,25m² toch nog prat gaan op een Cx van 0,31. Daardoor blijft ook de ontwikkeling van windruis binnen de perken, dat is zelfs rond de spiegels zo goed als onbestaande. Peugeot investeerde duidelijk in de geluidisolatie, want de dieselbrom van de HDI dringt enkel heel discreet in het interieur door. Zelfs bij een koudstart, wanneer Common-rail diesels niet bepaald stil werken, filtert de geluidsdemping voldoende. Omdat ook rol- en rijgeluiden zeer goed gedempt worden, is dit zowat de stilste diesel die we uit die klasse aan te tand voelden. De 307 is in XS uitvoering standaard voorzien van een licht- en regensensor. Dat is een primeur in deze klasse. Met beide systemen in de automatische stand, hoef je je daar dus ook al geen zorgen meer over te maken. De systemen zelf werken goed, de lichtsensor herkent o.a. bruggen en tunnels, maar daar waar de automatische ontsteking van de dimlichten Ő eens ingesteld Ő altijd werkt, moet je de ruitenwissers steeds weer even in de automatische stand zetten, waardoor het systeem volgens ons al de helft van het nut verliest. De sensoren vonden een plaats achter de voorruit. Doordat de ruitenwissers van de 307 van binnen naar buiten wissen (en niet rechts Ő links zoals gebruikelijk) is het wisoppervlak groter aan de hoeken, maar lager in het midden bovenaan. De regensensor kan uiteraard het werk maar goed doen als die in het wisoppervlak zit en daardoor is die module zeer laag ingeplant. Het valt op, al is het niet echt storend.
De Fransen kozen voor het interieur voor kunststof van hoge kwaliteit dat er goed uitziet en aangenaam aanvoelt. Inspiratie daarvoor werd ongetwijfeld bij de Duitse concurrentie gehaaldij op zich geen slechte zaak. De afwezigheid van parasietgeluiden als kraakjes en gerammel Ő zelfs op de slechtste kasseistrook Ő bewijst dat het ook allemaal degelijk in elkaar zit. De 307 scoort dus doorgaans uitstekend, maar toch viel de afwerking tegen. Aan zowat elke testwagen schort iets, maar bij onze 307 zat er wat los aan de bestuurdershoofdsteun, maakte de elektrische ruitbediening links verdacht veel lawaai, haperde het mechanisme om de bestuurderszetel weg te klappen en weigerde het elektrische slot van de kofferklep de helft van de tijd dienstij Dat vinden we te veel en daarvoor hebben we dus wat punten afgetrokken.
Achter de passagiers kan je tot 341l bagage kwijt in de koffer. Als je de in ongelijke delen neerklapbare achterbank platlegt, krijg je vanzelfsprekend een vlakke laadvloer en kan je maximaal 1.328l kwijt.