Peugeot lanceerde eerder dit jaar met de 307 de opvolger van, logischerwijs, de 306. Een nieuw product met een nieuwe filosofie en een poging om binnen het segment een nieuwe norm te zetten. Eerst met een drie- en vijfdeurs, later met een break en Ő misschien Ő een opvolger voor de 306 Cabrio. De 307 gaat in de categorie die in Europa goed is voor een derde van de totale verkoop de strijd aan met concurrenten als de Volkswagen Golf, Seat Leon, Toyota Corolla, Opel Astra, Rover 45, Honda Civic, Nissan Almeraij De constructeur wil de klant overtuigen met een nieuw concept (daarover straks meer), een ‘Duitse’ afwerking en een rijke, vooral hoogtechnologische, uitrustingslijst die volop gebruikt maakt van de mogelijkheden van de multiplextechniek. Een tactiek die op het eerste zicht succes blijkt te hebben want de 307 werd eerder deze week door 55 internationale automobieljournalisten verkozen tot ‘Auto van het Jaar 2002’.
De 307 is te krijgen met 3 benzinemotoren met een inhoud van 1.4, 1.6 en 2.0 liter en bijhorende vermogens van 75, 110 en 138pk. De goedkoopste benzine kost in driedeursuitvoering 535.000 BEF of 13.262,30 EUR. Evenveel keuze bij de diesels met een gloednieuwe lichtmetalen 1.4HDI van 75pk, die samen met Ford werd ontwikkeld, en een 2.0HDI die met 90 en 110pk te krijgen valt. De goedkoopste diesel wisselt van eigenaar voor 575.000 BEF of 14.253,88 EUR. Voor 5 deuren betaal je steeds 20.000 BEF (495 EUR) meer. Naast de verschillende motorversies ook nog keuze uit de afwerkingsniveau’s XR (functioneel), XS (dynamisch), Privilege (topversie) en XSI (sportief en standingvol). De vijfdeurs is ook nog in XT (comfortabel en elegant) uitvoering te krijgen.
Op onze testbank de 307 HDI 90pk in driedeursuitvoering, totnogtoe één van de populairste varianten. Onze Peugeot was in XS uitvoering, waardoor hij o.a. een athermische voorruit, elektrisch verstelbare buitenspiegels, airco, mistlampen vooraan, zilverkleurige interieuraccenten, en een licht- en regensensor meekreeg. Hij was van geen enkele optie voorzien, waardoor de prijs van de testwagen met 700.000 BEF of 17.350 EUR meteen ook die is van de basis XS.