In het vooronder van onze testwagen huist een 1.6l benzine; de TU5 JP4-krachbron die sinds november 2000 in de 206 berline wordt ingebouwd. Het 1587cc gietijzeren motorblok met geïntegreerde bussen is voorzien van een cilinderkop in lichtmetaal, een dubbele bovenliggende nokkenas en zestien kleppen. De krachtbron ontwikkelt 110pk bij 5.750t/min en heeft een maximaal koppel van 147Nm bij 4.000t/min. In principe moet dat ruim voldoende zijn, want zelfs met een meergewicht van 20kg ten opzichte van de berline komt de 1.6 SW nog maar op een totaalgewicht van 1073kg (de 1.1 en 1.4 blijven zelfs onder de 1000kg). Het spurtje naar 100km/u gaat daardoor in 11,8sec en de topsnelheid bedraagt 194km/u. Op zich geen slechte cijfers, maar de motor toont zich in de praktijk niet altijd even gewillig en dat is spijtig. De 1.4HDI die we onlangs in de driedeurs versie testten gaf het gevoel sneller te gaan dan hij eigenlijk was, en deze 1.6 doet juist het tegenovergestelde. Dat de besturing ook een pak minder snedig is, is waarschijnlijk te wijten aan het lichtjes toegenomen gewicht en de aanpassingen die Peugeot doorvoerde om daaraan én aan de meer functionele roeping van de wagen te kunnen voldoen. Vooraan zit nog steeds een voortrein van het pseudo-McPherson-type met driehoek, ontkoppelde antirolstang en hydraulische schokdempers terwijl achteraan een achtertrein geplaatst wordt met getrokken armen, twee torsiestangen, een anti-rolstang en hydraulische schokdempers, net als bij de berline, maar Peugeot verhoogde de diameter van de antirolstang vooraan met 1 à 2 millimeter (afhankelijk van de motor). De achteras kreeg twee extra trekstangen, twee torsiestangen met een 0,5mm grotere diameter een iets dikkere antirolstang. Stijvere silent-blocs en een stuggere demperafstelling rondom maken de wijzigingen compleet. De 206 SW reageert dan misschien wat minder gretig op stuurbewegingen en is wat stugger afgesteld, het comfort blijft steeds van goed allooi.
De Fransen beloven voor de 206 SW 1.6 een gemiddeld verbruik van 6,7l/100km. Dat is volgens ons wat te optimistischij wij verbruikten net geen 8,5l en dat is in de middenmoot.
Het remsysteem met geventileerde schijven vooraan en schijven achteraan (voor de 1.6 en 2.0, trommels voor de diesels, de 1.1 en de 1.4) is ongewijzigd overgenomen van de berline en presteert naar behoren als je niet te veel uithouding vraagt. De vijfbak is goed gespreid, maar Peugeot mag wat aan de bediening