De 2.2HDI, een direct ingespoten diesel volgens het CommanRail type, produceert 136pk bij 4000t./min en 314Nm bij 2000t./min. Als je het voor deze klasse eerder beperkt vermogen koppelt aan een leeggewicht van 1.535kg dan zou je kunnen stellen dat de 607, althans op papier, niet veel biedt in vergelijking met zijn concurrenten. Een acceleratietijd van 10,6 van 0 naar 100km/u is inderdaad niet snel, maar wel vlot. En zo zouden we de 607 het best kunnen omschrijven: vlot. De karrenvracht koppel maakt de 607 relaxed te rijden en als het al eens wat sneller moet, hoef je niet met het schaamrood op je wangen te staan. Op papier haalt de 607 een top van 205km/u, al bleef bij ons de wijzer koppig net onder de 200 zitten. De motor is ook gewillig als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is, maar je moet er wel het onaangenaam klinkende motorgeluid bijnemen. De standaard gemonteerde roetfilter dienen we ook nog even te vermelden. Die houdt 95% van de uitstoot tegen én zuivert zichzelf om de 4 à 500 kilometer, een primeur. Op een gemengde cyclus verbruikt de diesel 6,8 liter volgens de constructeur. We verreden tijdens onze test gemiddeld 9,9 liter per 100km.
De spreiding van de vijfbak is voorbeeldig en het pookje geeft een gezonde dosis feedback, zonder dat we daardoor de tandwielen over elkaar voelen gaan, de lengte van de schakelwegen is eveneens goed gekozen. De automaat kost 70.000 BEF (1.735 EURO) meer en lijkt ons een te overwegen optie. Niet omdat er iets mis zou zijn met de vijfbak, maar omdat het beter past bij het karakter van de wagen.
De 607 heeft aan de wieltreinen en het chassis van de 605 een gezonde basis. Daarmee is de Peugeot scherp te sturen en heeft hij een wegligging die iets levendiger is als bij een doorsnee wagen in deze klasse. De toerentalafhankelijke tandheugelbekrachtiging geeft behoorlijk wat feedback ondanks de sterke bekrachting. Omdat het stuur nogal slap in de hand ligt, is het een tikkeltje wazig rond de rechtuitstand, maar nu zijn we echt aan het muggenziften. Tussen stoepranden moet je rekenen op een draaicirkel van 10,6 meter. Je hebt daarmee minder plaats nodig als met de meeste van zijn concurrenten.
De 607 stopt door middel van geventileerde schijven vooraan, en schijven achteraan. De remmen wisten te overtuigen, eerder door consistentie en dosering dan door uithoudingsvermogen. Het ABS-systeem was wat aan de paniekerige kant, en kwam duidelijk te veel tussenbeide.