Onderhuids deelt de Avantime nagenoeg alle onderdelen met de uittredende Renault Espace. Voor de aandrijving zorgt in dit geval een atmosferische 2946cc zescilindermotor in V. Die heeft een vermogen van 210pk bij 6.000t/min en 285Nm koppel bij 3.750t/min. De 24-klepper, die voldoet aan de Euro4-norm, zorgt voor een topsnelheid van 220km/u en maakt het spurtje van 0 naar 100km/u mogelijk in 8,6sec. Dat zijn op zich uitstekende cijfers, zeker als je rekening houdt met de 1741kg die de Avantime op de weegschaal zet. Toch komt de Renault eerder vlot dan snel over. Geen nadeel, want het past perfect bij het gevoel dat het interieur Ő met het dak open of dicht Ő opwekt. Het vermogen is wel steeds voorradig. Tot pakweg 180km/u trekt deze coupéspace zonder morren door. Door de grote luchtverplaatsing die het model veroorzaakt wordt het daarboven wat moeilijker. Het spurtje naar 100km/u hebben we ook gevoelig hoger afgeklokt dan wat de constructeur voorschreef. Vooral omdat onze testwagen, met het hoge gewicht en een beetje slip op de koppeling, pas vanaf 40km/u écht op gang kwam. De motor die met een heerlijk diepe ronk van het uitlaatsysteem tot leven komt pakt op vanaf 1.500t/min. Vroeg voor een benzine wat duidelijk wijst op soepelheid als hoofddoel tijdens de ontwikkeling. De meest alerte reacties krijg je als je tussen 3.500 en 5.500t/min rijdt. De koppeling laat zich ondanks een wat lange slag uitstekend doseren. De zesbak schakelt direct en duidelijk afgelijnd, ook daarvoor noteren we dus een hoge score. De romige V6 is helaas wat aan de gulzige kantij de constructeur geeft 11,4l op voor de gemengde cyclus. Ons testverbruik bedroeg gemiddeld 15,1l/100km. Met een tank van 80l geraak je dan iets meer dan 500km ver.
Renault koos voor een stugge afstelling van de ophanging. We kunnen die omschrijven als avontuurlijk omdat ze minder moeite heeft met uitveren als met inveren. Het systeem filtert niet alle oneffenheden even subtiel weg, maar wordt zelden nerveus. De stabilisatorstangen kunnen niet verhinderen dat de koets tijdens het snellere bochtenwerk, en nog meer bij lastenwissels, aan het hellen gaat. Daardoor voelt de Avantime in de bochten wat zwaar aan. Het stuurtje zelf is anders prettig bekrachtigd. De wegligging is met 235/50 rubber op de velg absoluut gezondij gradueel opbouwend licht onderstuur in alle omstandigheden. Ook de afstelling van de stabiliteitscontrole kunnen we appreciëren. Omdat het enkel tussenkomt als het echt misgaat kan je als bestuurder gemakkelijker de limiet aftasten.