Renault stelde de Avantime in 1999 al voor als concept-car. Toen was het de bedoeling dat de wagen al half 2000 in productie zou gaan. Door allerhande problemen met afwerking en productie werd het meer dan een jaar later, in oktober 2001.
De Renault Avantime is een gezamenlijk product van de Franse constructeur en Matra. Die onderneming ontwikkelde vanaf 1983 voor Renault de eerste Espace en produceerde in haar productieeenheid intussen meer dan 800.000 exemplaren. Die overeenkomst wordt aangepast want Renault heeft beslist dat de nieuwe Espace (die in september op het Autosalon van Parijs zal voorgesteld worden) binnen het gamma intussen zo’n belangrijke plaats heeft ingenomen dat de productie niet meer volledig uitbesteed mag worden. De Avantime brengt voor Matra misschien soelaas. Misschien, want al van bij de eerste voorstelling wordt er zwaar gediscussieerd over de slaagkansen van een dergelijk extravagant model. Matra gelooft er in elk geval in, want daar waar de ontwerp- en ontwikkelingskosten (en dus ook de winsten) op de Espace steeds voor rekening van Renault waren, neemt Matra nu de helft van het kostenplaatje van 113 miljoen € voor zijn rekening. De winst wordt voortaan ook gedeeld, als die er zal zijn.
Tot op heden was de Avantime enkel verkrijgbaar met de 3.0 V6 benzinemotor uit de huidige Espace. Die kost minstens 36.500 €. Renault heeft er het eerste half jaar in België dan ook met moeite 70 van verkocht. Dat ligt evenwel niet enkel aan de prijs of het ontwerp, de afwerking van de eerste reeks laat absoluut te wensen over. Vanaf nu is de Avantime ook te verkrijgen met een 2-liter turbomotor (met 165pk) vanaf 28.750 € en er komt in juni ook nog een 2.2DCI (met 150pk) die voor ten minste 30.250 € in de catalogus komt te staan. Renault heeft intussen ook al de grootste hekelpunten aangepakt.
Op de testbank staat de topversie; in Privilège-uitvoering kost die 41.500 € inclusief 17-duims lichtmetalen velgen, lederen interieur, schuifdak, automatische airco met links/rechtsregeling, Xenonlampen, radio/cd-wisselaar, aluminium inlegstukken in het interieur, 1/3 2/3 neerklapbare achterbank, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, boordcomputer, elektronische toerenteller, Carminat navigatiesysteem en ga zo maar doorij Enige optie was de metaalkleur die met een kostprijs van 620 € de prijs van de testwagen op 42.120 € brengt.