De Laguna is momenteel de veiligste wagen op de markt. Tot die conclusie kwam ook de Europese organisator van crashtests die voor het eerst in de geschiedenis een wagen met vijf sterren beloonde. EURO NCAP moest zelfs zijn puntensysteem uitbreiden, want normaal kon een wagen niet meer dan vier sterren behalen. Om de extra ster in de wacht te slepen gebruikte Renault 70kg staal met zeer hoge treksterkte (2,5 maal hoger dan traditionele staalsoorten). Die staalplaten kunnen meer energie absorberen bij vervorming. De hele koetswerkstructuur weegt nu 400kg en dat is 50kg meer ten opzichte van de vorige Laguna.
Alle Laguna’s krijgen bovenop de traditionele veiligheidssystemen (ABS, remkrachtverdeler frontale en zijdelingse airbags, gordels met spankrachtbegrenzers vooraan, Isofix-bevestigingspunten,ij) gordijnairbags, noodremassistentie, bandendrukcontrole en gordels met spankrachtbegrenzers op de zijdelingse plaatsen achteraan. Op alle zitplaatsen werd het antidoorschuifprofiel versterkt. Om kwetsuren aan de onderste ledematen te beperken doet een systeem het rempedaal inklappen bij zware frontale aanrijdingen. In tegenstelling tot de werking van noodremhulpsystemen bij de concurrentie houdt het systeem van Renault de maximale remdruk aan tot de wagen stilstaat of de bestuurder het rempedaal volledig heeft losgelaten. Antispincontrole en ESP (stabiliteitscontrole) zijn standaard vanaf de Privilège. Dat geldt ook voor de Xenon-koplampen die tot 30% extra licht geven ten opzichte van gewone halogeenlampen. Zijdelingse airbags achteraan zijn in optie (10.000 BEF of 248 EURO) verkrijgbaar. Op de Initiale zijn de extra opvangkussens standaard.