De 1.9dCi motor onder de kap boekt een vermogenswinst van 10pk ten opzichte van de vorige generatie. Hij is nu 120pk sterk bij 4.000t/min. Omdat Renault voor deze vermogensversie de vijfversnellingsbak van de J-familie inruilt voor de gloednieuwe PK6-overbrenging kon het koppel tot 270Nm (+20Nm) worden opgetrokken. De trekkracht komt al vrij bij 2.000t/min. De common rail diesel gebruikt een turbo met instelbare leidschoepen. Bij een laag toerental gedraagt de turbo zich als een kleine turbo met geringe inertie en dus korte aanspreektijd. Wanneer de toerentellernaald naar de andere kant wijst krijgt turbo de eigenschappen van een groter exemplaar en dat zorgt voor het respectabele vermogen. In de praktijk zorgt dat voor een topsnelheid van 200km/h en een spurt tot 100km/h in 10,7 seconden. Renault geeft een gemengd normverbruik op van 5,5 liter per 100km, maar in meer gebruikelijke omstandigheden verstookt de Laguna tussen de 6,5 en 9 liter. Wie meer dan 10l/100km verbruikt lapt wellicht elke snelheidsbeperking aan zijn laars.
Met 1.390kg op de weegschaal is 120pk voldoende, al kunnen we niet stellen dat er sprake is van een overschot aan vermogen. Helaas moesten we vaststellen dat ook qua souplesse de krachtbron geen uitblinker is. Hij maakt makkelijk toeren, maar onder 1.600t/min slaat het geheel aan het trillen. Dat maakt dat je de bak iets meer moet aanspreken dat te verwachten is bij dit type diesel. Gelukkig laat de koppeling zich goed doseren en schakelt de zesbak aangenaam zacht. De 2.2dCi zal van identiek dezelfde versnellingsbak gebruik maken. Met het hogere vermogen van die diesel zal de zesbak vermoedelijk een betere combinatie vormen.
De 3.0 V6 24v en de toekomstige 2.2 dCi 16v zullen uitgerust worden met een elektronisch gestuurde variabele stuurbekrachtiging die stugger wordt naarmate de rijsnelheid toeneemt. De andere versies stellen het met een stuurbekrachtiging met afnemend debiet, wat dus zorgt voor een sterkere bekrachtiging laag in de toeren. De weerstand van het systeem met afnemend debiet is goed gekozen en het geheel geeft verassend veel feedback. Het stuurgevoel is dus uitstekend, maar we kunnen het niet snedig noemen. Dat heeft evenwel meer met de ophanging te maken als met de stuurinrichting. Bevreemdend dat we de werking van de servo konden voelen in de trilling van de pedalen.
Renault heeft er duidelijk voor gekozen zijn Laguna op comfort af te stellen. Getuige het enthousiaste veerweggebruik van de ophanging. Dat heeft geen invloed op de rechtuitstabiliteit, die is uitstekend. In de bochten daarentegen merk je ondanks 205/55 R16 rubber dat het geheel snel grip zoekt. De Fransen zijn er wel in geslaagd de wagen netjes gelijk over de vier wielen te laten schuiven. Hoe dichter tegen de limiet, hoe meer dat in oorsprong neutrale weggedrag tegen onderstuur aanleunt. Dynamisch rijden is dus niet aan de Laguna besteed, maar de wagen is dus wel voorspelbaar. Het ESP-systeem laat veel toe en de tussenkomsten zijn (bijgevolg?) aan de brutale kant.
Het remsysteem met 11” rembekrachtiger en 300mm geventileerde schijven vooraan en 274mm schijven achteraan heeft een goed uithoudingsvermogen. De remmen grijpen kordaat aan zijn goed te doseren.