Renault Laguna Grandtour 1.9dCi 120 Initiale Interieur

Renault Laguna Grandtour 1.9dCi 120 Initiale
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

De nieuwe Laguna kiest zoals de merkverantwoordelijken het wensen voor verschillende uitrustinglijnen die Authentique, Expression, Dynamique, Privilège of Initiale heten. Elk afwerkingsniveau is bijzonder goed uitgerust, waardoor er ook geen gaten in de uitrustingslijsten zitten. Alle Laguna’s krijgen standaard airco, buitentemperatuurmeter, boordcomputer met 5 functies en een chipkaart die de traditionele autosleutel vervangt. Vanaf het tweede niveau krijgt de klimaatregeling een gescheiden links/rechts regeling en een zonnesensor. Een automatische airco is standaard op de twee duurste lijnen. Wie een airco niet ziet zitten kan de verkoper vragen om de installatie er terug uit te halen. Dit kan enkel op de benzineversie de Authentique noemt. Je krijgt dan een prijsvermindering van 45.000 BEF of 1.116 EURO

Eenmaal achter het stuur en de deur gesloten vertelt de boordcomputer: ‘La porte avant gauche est mal fermé.’ Erg sympathiek van de dame in het dashboard. De deur wordt bijgevolg gesloten zoals het hoort. Zodra de Renault kaart in de daartoe bestemde sleuf in de middenconsole glijdt, doorloopt de Laguna een hele opstartprocedure. Bij het activeren van de boordcomputer vertelt dezelfde zachte stem: ‘Bonjour, je suis l’ordinateur de bord. Tous les systèmes sont opérationnels’. De boordcomputer met spraaksynthese is standaard vanaf de Privilège.

Het is erg gemakkelijk om de zetels in te stellen en een goede rijhouding te bekomen. Op de Initiale gebeurt de verstelling namelijk elektrisch. De bestuurderszetel onthoudt de instellingen van maximaal drie personen. De zetels houden je voldoende op je plaats en kregen een goed gekozen vulling/hardheid. Alleen het in de hoogte en diepte verstelbaar stuur staat volgens Renault gewoonte iets te horizontaal. De passagiers achteraan zitten op een goed steunende bank, maar om er te geraken moet je wel eerst de omvangrijke en hoge drempel overwinnen. Omdat de Laguna kleiner is dan de meeste van zijn concurrenten is het plaatsaanbod achterin beperkter. De achterdeuren krijgen vanaf de Privilège hun eigen rolgordijntjes om ongewenst zonlicht buiten te houden. De automatische airco met zonnesensor houdt het interieur steeds op de gewenste temperatuur en treedt snel in werking. Alleen als je onder bruggen door rijdt of een rij bomen langs de kant van de weg passeert, kan de airco zich uitzonderlijk vergissen in de toevoer van koude lucht.

Bij het aanslaan van de motor dringt een dieselgegrom het interieur binnen, maar na enkele kilometers - wanneer de motor op temperatuur komt Ő wordt het opnieuw stil. De Laguna II kleedt zich met heel wat isolatiematerialen aan en op de topversies zorgen gelaagde zijruiten vooraan voor een nog stillere belevenis. Op de autostrade draait de dCi motor in zesde versnelling tussen 2.200 en 2.500t/min waardoor alleen goed gedempte rolgeluiden overstemmen. Wanneer het toerental stijgt en bij hernemingen vult een ietwat rauwe en onaangename klank het interieur op. De ophanging levert schitterend werk en vult het auditief comfort uitstekend aan. Ze zorgt dan ook steeds voor een fluweelzachte rit. In de filtering van overlangse oneffenheden deed de ophanging ons zelfs wat denken aan Citroën’s hydraulisch systeem.

Geef commentaar
comments by Disqus