De nieuwe Renault Mégane II is een opmerkelijke auto geworden. Een dergelijk ontwerp in lanceren in deze klasse getuigt van durf. Toch is het concept niet zo radicaal als dat van de Vel Satis en de Avantime want er zijn net iets minder opvallende details en de koets is klassiek geproportioneerd zodat het geheel trouw blijft aan het conventionele berline-concept. Het interieur blinkt uit in comfort en gerieflijkheid. Alle gebruikte materialen zijn van een goede kwaliteit en het geheel ziet er eigentijds en verzorgd uit. Enkele leuke details geven het geheel een zeker meerwaarde. We denken dan bijvoorbeeld aan de handrem, het ontbreken van een sleutel of opbergvakjes die net als bij een monovolume onder de vloer zitten. De veiligheidsuitrusting is zowel op het vlak van actieve en passieve veiligheid zeer volledig. De Renault Mégane II is volgens de laatste EuroNCAP crashtests dan ook de leider in zijn categorie. Van de 1.6l benzinemotor op de testbank onthouden we vooral het soepele karakter. Als je sportief gaat rijden moet je te hoog in de toeren en vraagt de motor te veel benzine. Anderzijds kunnen we over de stuurinrichting, de versnellingbak, de wegligging en het veercomfort niet anders dan positief zijn. Op veel terreinen is dit binnen het segment van de compacte gezinswagens de nieuwe referentie.