De 3.0l V6 common-rail diesel met 4 kleppen per cilinder moet prestaties leveren die een Saab waardig zijn. Hij produceert 176pk bij 4.400t./min en 350Nm bij 1.800t./min. Goed voor een spurt naar 100km/u in 9,8sec en een top van 210km/u, ondanks een gewicht van 1590kg. Het verbruik moet daarbij te beperken zijn tot 7,6l/100km. Voor de Sedan is dat 2 deciliter minder. Ons verbruiksgemiddelde bedroeg 12,1l. Dat staat vooral op rekening van de acceleraties want bij een constante snelheid bleek de GM-motor het met heel wat minder kostbaar vocht te kunnen stellen, ook als je je niet aan de snelheidsbeperking houdt. De motor zelf is potent en gewillig als je de naald van de toerenteller maar boven 1.500 omwentelingen per minuut houdt. Je kan gerust doortrekken tot 4.200t/min., maar eens 3.500t./min voorbij is het beste eraf. De vijfbak is goed gespreid en aangepast aan de karakteristieken van de motor. De bak zelf schakelt duidelijk afgelijnd, al zuigt hij zich soms in een versnelling vast, waardoor het schakelen wat stroever verloopt. Dat de structuur van de wagen niet meer van de jongste is, merk je verder ook aan de trillingen. De motor laat zich net iets te veel voelen in de pedalen en het pookje.
De sportophanging knabbelt een stuk van de vrije rijhoogte en de veerweg. De filtering heeft daaronder te lijden in die zin dat de Saab op onze slechte wegen wel eens door de veerweg heen kan raken en de schok dan doorspeelt aan het interieur. Stabiliteitsproblemen zijn er evenwel niet. De sportophanging (volledig onafhankelijk, Mc-Pherson veerpoten vooraan, en een Multi-link achteras) en de fijn afgestelde stuurbekrachtiging geven veel feedback en daardoor weet je steeds wat de wagen doen wil. De wagen neigt naar onderstuur, maar kan in normale omstandigheden tegen zo’n hoge snelheid door de bocht dat maar weinigen dat zullen ondervinden. Door van de gas af te gaan kan je de achterkant dan naar buiten krijgen. Voor een wagen van dit formaat blijft alles opvallend goed controleerbaar. Gelukkig, want stabiliteitscontrole is op de diesel (voorlopig) nog niet verkrijgbaar.
Het voorname weggedrag en hoge kruissnelheden -180km/u voor langere tijd aanhouden is geen probleem- waar de 9-5 toe in staat is, vragen om een even voornaam remsysteem. Saab monteerde geventileerde schijven vooraan en schijven achteraan. Een uitstekende vertraging en een goede dosering is daarmee mogelijk. Het systeem is wel niet geheel ongevoelig voor fading en bij een zware belasting gaat ook het pedaalgevoel achteruit. Het ABS-systeem kwam zo goed als nooit tussenbeide.