We hebben de 1.9TDI met 100pk en een handgeschakelde vijfbak en de 1.9TDI met 130pk die gekoppeld wordt aan een handgeschakelde zesbak kunnen testrijden op ietwat saai, maar perfect op de Cordoba afgesteld parcours. Veel lange rechte stukken en vooral uitstekend asfalt zonder bulten en putten dus. De minst krachtige van beide TDI’s levert z’n maximumvermogen van 100pk op 4.000t/min. Met die motor onder de kap vooraan heb tussen 1.800t/min en 2.400t/min 240Nm ter beschikking. Daarmee haal je 100km/u op de teller in 11,1sec en kan je tot 192km/u snel gaan. De motor wordt gekoppeld aan een aangenaam schakelende vijfbak met goed gekozen verhoudingen. Omdat we de 100pk-versie al eerder als sportief dan als vlot zouden catalogeren is het onnodig te zeggen dat de 130pk diesel van de Cordoba een asfaltvretend beest maakt. Na 9,7sec heb je 100km/u op te teller en de topsnelheid bedraagt 209km/u. Met 130pk bij 4.000t/min en een koppel van 310Nm bij 1.900t/min lijkt dat misschien niet zo extreemij de kracht van de motor komt vooral tot uiting bij de hernemingen. Inhalen bijvoorbeeld is kinderspel. Ook de zesbak schakelt prettig maar we moeten eerlijkheidshalve zeggen dat we qua gevoel de vijfbak hier wat hoger quoteren. Een gekend nadeel van de TDI motoren is dat ze behoorlijk knorrenij een beetje rauw en onbeschaafd zijn ze. Vanzelfsprekend ook bij deze nieuwe Seat al doet de geluidsisolatie z’n best om het gure karakter wat te temperen. Wel ronduit schitterend, en waarschijnlijk nog meer bekend, is het beperkte brandstofverbruik van de pompverstuivers. Seat belooft 4,9l/100km voor de versie met 100pk en 5,1l/100km voor de als diesel gecamoufleerde GTI. We weten uit ervaring dat je het effectief met niet veel meer hoeft te doen, ook niet als je het gaspedaal constant tegen de vloer houdt.
Het onderstel is identiek aan dat van de Ibiza en dat was met name bij de Sport-versies beenhard. Bij de Cordoba is dat ongetwijfeld net zo, al hebben we dat op het uitgestippelde parcours niet echt kunnen testen. Omdat de sedan wél 50kg meer op de niet aangepaste achteras zit, zou je kunnen veronderstellen dat die de schokken net een tikkeltje minder droog opvangt. Wat we alvast wel hebben kunnen constateren is dat het weggedrag er met de extra kilootjes achteraan wat levendiger is op geworden. Onderstuur voert nog steeds de boventoon, maar je kan zonder veel moeite een licht overstuur -dat eenvoudig controleerbaar bleek- uitlokken.