Dat de Leon familie is van een Golf of A3 komt nog eens tot uiting in het interieur. De boordplank en de gekozen bekledingen zijn in dit basismodel uitgevoerd in de gebruikelijke zwarte kleur. Dat oogt wat somber en koel, maar het zit wel oerdegelijk in elkaar. Alle knoppen en toebehoren wekken niet het minste wantrouwen en zijn duidelijk herkenbaar uit andere producten van de groep. De Leon krijgt standaard een hoogteregeling van de bestuurderstoel en een in de hoogte en diepte regelbaar stuurwiel. Zo vinden de meest uiteenlopend geschapen mensen al vlug een goede rijhouding. Je kijkt zonder veel problemen rond je heen, alleen parkeermanoeuvres worden bemoeilijkt door de hoge achtersteven en de forse C-stijl.
Het gegrom op de achtergrond verraadt dat het om een diesel gaat. Nochtans laat de geluiddemping geen steken vallen en op autostrades zijn het vooral windgeluiden die de overhand halen. De inzittenden krijgen voldoende comfort zolang de weg er goed bij ligt. Wanneer de baankwaliteit er op achteruit gaat, dreigt de Leon -vooral bij kort op elkaar volgende putten en een golvend wegdek- te gaan pompen op de vooras. Het is trouwens niet uitzonderlijk dat de Leon inveert tot op de stoppen. Een sportophanging vangt dit probleem deels op, maar is uiteraard wel stugger afgeveerd.