De VAG-groep is momenteel volop bezig om de 90 en 110pk versie van 1.9 TDI motor in te ruilen voor modernere versies met pompinjectoren. Tot dat gebeurt bij de Seat Leon blijft de 1.9 TDI van 90pk de basis turbodiesel, naast de atmosferische SDI van 68pk. Net als de VW Golf en de VW Bora zal de Leon binnenkort de 150pk variant van de populaire diesel in het vooronder krijgen. Als alles goed gaat zullen we u op 16 november kunnen verblijden met een uitgebreide test van die nieuwe topmotor. In afwachting daarvan leiden we die test in met de Seat Leon met de 90pk TDI, de motor waar het allemaal mee begon.
Een Leon is te koop als Comfort, Sport of Luxe. Je hebt daarbij de keuze uit 3 verschillende benzines en 3 diesels. Het aanbod begint bij 555.000 BEF of 13.758 EUR en een 1.4 van 75pk. Wie 40.000 BEF of 992 EUR dieper in z’n broekzak tast krijgt een 1.6 van 105pk mee naar huis. De topmotor is een 1.8 turbo van 180pk. Dieselen doe je dus met 68, 90 of 110pk onder de kap en vanaf een budget van 597.000 BEF of 14.799 EUR.
Onze Leon TDI 90 in basisuitvoerig staat voor een eerder aangename 616.000 BEF of 15.270 EUR in de catalogus. Met een metaalkleurtje van 13.100 BEF of 325 EUR en een manuele airco van 47.200 BEF of 1.170 EUR loopt de prijs op tot 676.300 BEF of 16.765 EUR. Hij blijft met andere woorden behoorlijk concurrentieel.