Zo’n Leon staat op het platform dat voor het eerst gebruikt werd door de Audi A3. Achtereenvolgens bouwde Skoda er de Octavia op, VW de Golf en de Beetle, Seat de Toledo en dan opnieuw VW de Bora. Deze ingekorte Toledo is veruit het meest dynamisch gelijnde model binnen het compacte middenklasser aanbod van VAG. We merken bijvoorbeeld de sterk geprononceerde centrale welving in de motorkap op die uitmondt in het rooster met het merkembleem. Dat ze bij Seat niet meer beschaamd zijn voor hun naam is trouwens wel duidelijk bij het zien van de joekel van een logo. Het pronkt trouwens ook op de achterklep, waar het handig dienst doet als handvat om de koffer te openen. Om de sportieve ambities van Seat te ondersteunen krijgt deze Leon een voorbumper met verschillende roosterstructuren. Vanaf de Luxe versie zitten daar ook mistlampjes in. Net als bij de andere VAG-producten blinkt het koetswerk uit in de hoge afwerkingskwaliteit. Jammer genoeg vinden we er ook de kleinere rechterbuitenspiegel die de meeste andere VAG-wagens typeert.