Onze Fabia is getooid met een TDI embleem met rode D en rode I. Dat wil zeggen dat onder de kap een 1.9 TDI-motor met 101pk huist. Het vermogen komt vrij bij 4000t/min. Een koppel van 240Nm staat ter beschikking tussen 1800 en 2400t/min. Daarmee spurt je in 11,6 seconden naar 100km/u en kan je tot 187km/u snel gaan. Met een leeggewicht van 1270kg is dat duidelijk voldoende. De Fabia blijkt vooral in de hernemingen bijzonder vlot. De motor werkt alleen bij stilstand wat minder discreet en kan zowieso niet verdoezelen dat je op diesel rijdt. De motor kan bij tijden ook wat brutaal uit de hoek komen. Skoda belooft een gemiddeld verbruik op de gemengde cyclus van 5 liter. Wij verbruikten 6,3 liter.
De ophanging (McPhersons vooraan en U-as achteraan) geeft de Fabia een goede -maar hoorbare- demping en een voorspelbaar, licht onderstuurd, weggedrag. Ze heeft het niet zo begrepen op grote putten en bulten in het wegdek. De voortrein heeft de neiging om licht te gaan pompen, maar dat kijken we door de vingers omdat het amper opvalt.
De Fabia draait op 10,48 meter. De tandheugel met bekrachtiging is licht in gebruik en heeft daarvoor niet te veel aan gevoel moeten inboeten. De vijfbak schakelt direct en vlot. Over de vormgeving van het pookje kan nog wel wat gedacht worden, dat ligt niet echt prettig in de hand. Het ABS-systeem laat zich soms foppen. De geventileerde schijven vooraan en schijven achteraan tonen zich adequaat en uithoudend.