De VAG-group zag in het Tsjechische Skoda wel een rol weggelegd als het nieuwe economische merk binnen het concern. Daaraan was immers nood, Volkswagen ging het stilaan in een hoger segment zoeken en Seat kreeg mettertijd sportieve ambities. Het was evenwel duidelijk dat er bij Skoda wat moest veranderen. Er kwam een klein overgangsmodel, de Felicia, dat voor Skoda meteen al een grote sprong voorwaarts betekende. Een gloednieuwe fabriek, een aangepast logo, en nog een model later zien we in de Fabia en de grotere Octavia niets meer van het vroegere Skoda. Uiteraard kampt Skoda nog wat met een imagoprobleem, maar ook dat is Őterecht- aan het kenteren.
De Fabia is verkrijgbaar met vier 1.4 liter benzinemotoren. Het vermogen varieert daarin van 60 tot 101pk. Er is ook nog een 2-liter van 115pk. Bij de diesels vind je een 1.9 SDI met een bescheiden vermogen van 64pk en nog maar eens een variant van de 1.9 TDI van VAG. In de koets is er keuze tussen 4- (Fabia Berline) en 5 deuren (Fabia) en een break (Fabia Combi). Je kan kiezen de afwerkingsniveau’s Classic, Comfort en Elegance. Testwagen van dienst is een Fabia Combi met de 1.9 TDI van 101pk. In Comfort-uitvoering kost die standaard 587.990 BEF of 14.576 EUR. Die werd bovenop de standaarduitrusting voorzien van metaalkleur, dakrails, 14” velgjes, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch te verstellen spiegels en semi-elektronische airco. De totale cataloguswaarde van ons testmodel bedraagt daardoor 666.090 BEF of 16.512 EUR.