De 1896cc diesel heeft direct injectie met pompverstuivers en een turbo met variabele geometrie en wordt in lengterichting ingebouwd tussen de aangedreven voorwielen. Hij ontwikkelt 130pk bij 4.000t/min en 285Nm bij 1.750t/min. De combinatie weegt 1465kg, bijna 100kg meer dan een vergelijkbare Passat, maar daar heeft de motor niet echt last van. De spurt naar 100km kan in 10,4sec, amper een half secondje trager dan z’n kleine broer en de topsnelheid bedraagt 205km/u. Daardoor laat de Superb zich op elk ogenblik kennen als een soepel en vlot te rijden wagen, als je de diesel tenminste tussen 1.900 en 3.700t/min houdt. Die diesel zelf is overigens, zoals gekend niet echt de meest discrete en dat is helaas bij deze Superb niet anders. Aan constante snelheden is er geen vuiltje aan de lucht, maar de knorrige decibels die bij een koudstart of bij het optrekken het interieur binnensijpelen worden door de concurrentie doorgaans wat efficiënter weggefilterd. De vijfbak van zijn kant laat zich uitstekend en vlot bedienen, met goed aanvoelbare schakelwegen en bijgestaan door een eenvoudig maar precies te doseren koppeling met hydraulische enkelvoudige droge schijf. Skoda belooft een verbruik van 5.7l voor de gemengde cyclus. Wij kwamen tijdens onze test 1.4l hoger uit, wat meteen bewijst dat deze TDI’s relatief ongevoelig zijn voor de frequentie waarmee de chauffeur het gaspedaal tot tegen de vloer trapt. Dit in tegenstelling tot de eerste generatie common-rail diesels die hun verbruik duidelijk meer zien stijgen als je de sportieve toer op gaat. De tankinhoud van 62l moet je op de autostrade sowieso 1000km ver brengen.
Net als bij de Fabia en de Octavia wijzigde Skoda de afstelling van het onderstel met meervoudige armen met vier wieldraagarmen vooraan en een as met gecombineerde U-armen achteraan. Daardoor is het geheel net iets efficiënter dan de Passat. De veren gaan in elk geval niet zo makkelijk tot op hun uiterste punt en ook de pompbewegingen, hoewel nog steeds in lichte mate aanwezig, lijken wat beter onder controle te zijn. Het geheel is comfortabel en toch nog sportief. Dat laatste is evenwel vooral te wijten aan de montage van 225/45 R17 banden bij onze testwagen. Die geven door de beperkte hoogte wat meer door en hebben omwille van de grote bandenmaat ook een niet onbelangrijk aandeel in de alerte reacties op de bewegingen van bekrachtigde tandheugelstuurtje. De gripgrens verschuift daardoor, maar het onderstuurde karakter blijft hetzelfde. De grote bandenmaat maakte ook het standaard aanwezige ASR antispinsysteem enigszins overbodig.
Stoppen doet de Superb met hetzelfde dubbel diagonaal gescheiden remcircuit met vacuümbekrachtiging en schijven rondom. Ze zijn uitstekend te doseren terwijl de uithouding voor de modale bestuurder meer dan voldoende moet zijn.