Met de Superb wil Skoda zijn herintrede maken op de markt van de luxewagens. Een herintrede omdat Skoda in de jaren ’30 en ‘40, lang voor ze onder het juk van het Sovjet-blok terechtkwamen, een begrip was in de auto-industrie. Sinds ze lid zijn van de VAG-groep gaat het merk er evenwel met bokkensprongen op vooruit. Kwaliteit is al lang geen probleem meer en steeds meer mensen zien een Skoda -met recht- wel zitten. De weg naar een merk van formaat is evenwel lang en hoewel er van de Fabia en de Octavia koetswerkversies te over zijn, heb je toch meer dan 2 modellen nodig om van een deftig gamma te kunnen spreken. Dus naast de compacte en de middelgrote gezinswagens treedt Skoda nu binnen in alweer een felbevochten segment, het M2-segment. Daar mag de nieuweling het opnemen tegen zwaargewichten als de Ford Mondeo, Opel Vectra, Peugeot 406, Volkswagen Passat, Nissan Primera, Toyota Avensis, Renault Lagunaij en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Skoda heeft er vertrouwen in. Tenminste, daar gaan we van uit want anders hadden ze hun nieuwste toch niet Superb gedoopt? De constructeur heeft wel een alibi voor de ietwat arrogante benaming want in gloriejaren van de constructeur stond er al eens een Superb in het gamma, die werd toen zelf gekocht door de Japanse keizerij
In het gamma vindt u enkele gekende VAG-motoren. De instapper is de 2-liter benzine met 115pk. Wat hoger op de ladder staat de 1.8l turbo met 150pk terwijl de toppositie bij de benzines wordt waargenomen door de 2.8l V6 met een vermogen van 193pk. Bij de diesels is er keuze uit de eeuwige 1.9TDI, met 130pk, en de 2.5l V6 TDI die 155pk sterk is. Een nieuwe instapdiesel, een 1.9TDI met 101pk, komt binnenkort. Er zijn drie verschillende uitrustingsniveau’s; Classic, Comfort en Elegance. De Classic heeft recht op een boordcomputer, centrale vergrendeling met afstandsbediening, manuele airco en elektrisch bediende ramen en spiegels. De Comfort doet daar elektronische airco, regensensor, paraplu, 16-duims lichtmetalen velgen en lederaccenten bovenop. Met bi-Xenonlichten, elektrisch verstelbare zetels vooraan, zetelverwarming voor- en achteraan, 17-duims velgen en houtinleg is de Elegance de meest luxueuze versie. De prijzen van de benzineversie variëren van 20.800 € voor de 2.0 Classic tot 35.860 € voor de 2.8 V6 Elegance Tiptronic. Dieselen kan met de 1.9TDI 130pk in Classic uitvoering vanaf 23.050 €, maar er is dus een goedkoper dieselinitiatief op komst. De duurste diesel is de 2.5 V6 TDI Elegance Tiptronic en die komt op 35.110 €. Testmodel is de diesel met 130pk in Comfort-uitvoering. Die kost standaard 25.050 €, maar ziet door de ‘black magic’-lak, zwart lederen interieurbekleding met zetelverwarming voor- en achteraan, 17-duims lichtmetalen velgen, hoofdairbags en het ESP-systeem en parkeersensoren het prijskaartje aandikken tot 30.834 €.