Om de Smart voldoende veilig te maken werd een superstijve veiligheidskooi ontworpen. Die veiligheidskooi herkent u in ons geval aan de lichtgrijze structuur. De Smart heeft verder twee kleine crashboxen die zowel vooraan als achteraan ongeveer een half wiel in beslag nemen. Het autootje is zo ontworpen dat het in de eerste plaats de kreukelzone’s van het betrokken voertuig activeert bij een ongeval. Ook de stoelen, met stalen structuur, dragen bij tot de doorgedreven veiligheid.
Voor een dergelijke wagen is de veiligheidsuitrusting rijkelijk. De smart stopt onder toezicht van het ABS dat gekoppeld zit aan een remkrachtverdeler. De remkrachtverdeler zorgt samen met iets bredere banden vooraan (145/ 65 R15) -135/65 bandjes voor de eerste Smarts- voor een stabieler remgedrag ten opzichte van de eerste modellen. Elke inzittende krijgt zijn eigen gordelsspanners met spankrachtbegrenzer en een frontale airbag. De zijdelingse plofkussens staan steeds in de optielijst, maar blijven betaalbaar.