In een Smart zit je niet in, maar op. Toch kan je door enkel de zetel te verschuiven en de rugleuning in te stellen tot een goede rijhouding komen. De passagier heeft het wat moeilijker want hij heeft onder het dashboard niet zo veel plaats om z’n voeten weg te steken. Daardoor moet de passagierszetel noodgedwongen naar achteren. Bovendien is de rugleuning niet verstelbaar, waardoor je als passagier de vrij rechte zithouding blijvend moet aannemen. De zetels bieden wel opmerkelijk veel steun. Gezien de beperkte buitenafmetingen creëerde Smart verbazend veel ruimte. Dat komt doordat de gigantische voorruit zo ver naar voor staat en omdat de wielbasis nog 1,8m lang is. De wielen staan dus zo ver mogelijk op de hoeken. Ook de koffer slikt onvoorstelbaar veel spulletjes hoewel die maar 150 liter groot is. Het antwoord is hier dat je een aantal van die dingen tot in het ‘zitgedeelte’ van de auto kan doorschuiven. Qua opbergruimten in het interieur is de Smart wat minder bedeeld, maar wie op zoek gaat ontdekt al gauw enkele ‘gaten’ die als bergruimte kunnen dienst doen. Je kan natuurlijk wel allerlei materiaal kwijt bovenop het dashboard, maar dat weerspiegelt eigenlijk te hard in de schuine voorruit. Smart heeft trouwens enkele superhandige laadboxen (voor Cd’s, cassettes en andere kleinoden) in de accessoirelijst staan.
Toen de Smart gelanceerd werd, kreeg hij zware kritieken te slikken omtrent het ophangingscomfort. Je botste als het ware van put naar put, maar daar is verandering in gekomen met het vervangen van de overdwarse bladveren voor de voorwielen door een meer gebruikelijke oplossing met McPherson veerpoten. De Smart is nog steeds hard, maar stuitert niet meer. Je kan de ophanging nu min of meer vergelijken met wat tal van (Duitse) constructeurs aanbieden als sportophanging. Het geboden comfort voelt dan nog anders aan, maar dat komt louter doordat de Smart zo kort is en haast geen overhangen heeft. De ophanging is goed zolang het wegdek dat ook is. Als het wegdek wat putten en hobbels vertoont gaat het comfort er snel op achteruit. Hoewel het motortje net achter je ligt, hoor je het bij normaal gebruik enkel een zachte en sympathieke driecilinderbrom. In een cabrio heb je vanzelfsprekend meer last van en windruis. Eigenlijk is de Smart Cabrio zo’n cabrio die je met de ramen dicht rijdt. De standaard airco zorgt zelfs met het dak open voor een fris briesje en dat is best aangenaam.