Zo’n drie jaar geleden trakteerden horlogefabrikant Swatch en Mercedes ons op een gezamenlijk idee. Het project dat we kennen onder de naam Smart deed minder stof opwaaien dan aanvankelijk gedacht en gehoopt werd en de verkoop kwam maar moeilijk van de grond. Bovendien kon je met het budget voor een Smart een wagen aanschaffen met vier zitplaatsen. Intussen hield Swatch het dan ook al voor bekeken, waardoor MCC (Micro Compact Car) nu volledig in handen is van Mercedes. De Duitsers zetten hun eigen mannetjes aan het werk en in no time werden firma’s over de streep getrokken om een Smart als reclamewagen in te schakelen.
Een aantal fouten en jaren verder ziet het Smart-gamma en de prijszetting er al heel wat beter uit. Het aanbod breidde uit met een dieselmotor(tje) en er is nu ook een Cabrio variant. Voorts heeft MCC plannen om een roadster en een vierzitter te commercialiseren. Nog niet zo lang geleden onderging de Smart een aantal wijzigingen, vooral van onzichtbare aard. Tegelijk biedt Smart een krachtigere benzinemotor aan, die meer rijplezier moet bieden.
Wij testten de Smart Cabrio & Pulse met 55pk motor. De Pulse is het duurste afwerkingsniveau dat je naast een Smart Cabrio & Pure of Smart Cabrio & Pulse kunt kopen. Het dingetje kost minimum 519.800 BEF of 12.886 EUR. Dat is een duizelingwekkende 100.000 BEF of 2.479 EUR meer dan de gelijkaardige Smart met metalen of glazen dak. De goedkoopste Smart cabrio moet 459.900 BEF of 11.401 EUR opbrengen. Onze testwagen kreeg bovenop de standaarduitrusting onder andere lederen zetels (18.000 BEF of 446 EUR), zetelverwarming (9.880 BEF of 245 EUR), elektrische bediende en verwarmde buitenspiegels (7.400 BEF of 183 EUR), airconditioning (23.900 BEF of 592 EUR), een speciale buitenkleur (9.200 BEF of 228 EUR), een radio (4.650 BEF of 115 EUR), mistlampen vooraan (7.000 BEF of 174 EUR) en zijdelingse airbags (9.900 BEF of 245 EUR). Hij droeg daardoor een prijskaartje van 609.730 BEF of 15.115 EURij