Het originele design van de Forester was vooral afgestemd op de Amerikaanse markt en bleek niet echt bestand tegen de tand des tijds. De aanpassingen zijn dan ook redelijk grondig. Het gaat om de obligate nieuwe bumpers, lichtblokken met multi-reflectorlampen vooraan, het radiatorrooster, een nieuwe motorkap en -vooral- een geheel nieuwe achterpartij. De klassieke rechthoekige kofferklep met grote, eveneens rechthoekige, lichtblokken werd immers vervangen door een veel moderner ogende vijfhoekig kofferdeksel. Ernaast zitten de smalle tweekleurige units van de achterlichten. Het geheel doet ons wat aan de Suzuki Liana denken. Het verschil tussen de 2.0X en de 2.0XT zit in de tweekleurig gespoten koetswerkpanelen van het basismodel en de aanwezigheid van mistlampen, een luchthapper op de motorkap, aangepast lichtmetaal en een dikke ronde uitlaat voor de turboversie. Subaru steekt de Forester uitstekend in elkaar en dat resulteert in relatief nauwe koetswerknaden (rekening houdend met het feit dat een SUV nooit hetzelfde niveau als een berline haalt) en een foutloze afwerking. De Forester is 4,45m lang, 1,59m hoog (-0,5cm voor de XT) en 1,73m breed.