Naar Subaru-gewoonte ligt er onder de kap een boxermotor met in dit geval één bovenliggende nokkenas en 4 kleppen per horizontaal opgestelde cilinder. Deze 1.597cc grote motor ontwikkelt 95pk en 143Nm bij een lage 5.200 en 3.600 t/min, wat meteen het bedaarde karakter van de motor aantoont. Het eerder bescheiden vermogen weerhoudt de Impreza er niet van aanvaardbare prestaties neer te zetten: 0-100km/h duurt 12,8 sec en er wordt een top van 172km/h gehaald. Het verbruik van 9,3L/100km is aan de hoge kant gezien de geleverde prestaties, maar de permanente vierwielaandrijving drinkt natuurlijk ook mee. Met de 50 liter grote tank kom je ruim 400km ver.
De Impreza biedt vooraan een spoorbreedte van 1.485mm (+25mm) en achteraan 1.475mm (+20mm). De voortrein omvat McPherson veerpoten met schroefveren; bij de dual-link achtertrein komen daar nog dubbele draagarmen bij. Dit alles zorgt in combinatie met de permanente vierwielaandrijving met centraal differentieel en Visco-koppeling (dat het motorkoppel naar de wieltrein met de meeste grip stuurt),voor een superieure wegligging. Het snelheidsafhankelijk bekrachtigde stuur geeft veel feedback en stuurt de wagen steeds in de gewenste richting. Het is licht en precies bij manoeuvres en strakker bij hogere snelheden. Ook de tractie en grip verbazen. Hier merk je duidelijk de kwaliteiten van vierwielaandrijving. De eigenschappen van het AWD-systeem nemen nog sterker de bovenhand wanneer de weg er nat of slecht bij ligt. Het betere bochtenwerk is een waar plezier en de limieten lijken eindeloos ver en wanneer ze toch worden overschreden schuift de Impreza netjes over de vier wielen richting buitenkant bocht.
De stoppers doen spijtig genoeg het rijplezier onrecht aan. Vooraan werden geventileerde schijven gemonteerd, maar achteraan werden trommels geplaatst. Het remvermogen is behoorlijk middelmatig en het pedaal wordt al snel de vloer ingetrapt. Gelukkig is dosering goed en tenzij de weg in erbarmelijke staat is blokkeren de wielen zelden. Het gebrek aan ABS lijkt daarom niet echt een probleem, maar op een gezinswagen van dit formaat zou het niet mogen ontbreken.
Schakelen doe je in deze Impreza met een manuele vijfbak. Deze bak krijgt dezelfde verhoudingen als de grotere 2-liter. De hele beleving gebeurt nogal droog en mechanisch en ook snel van versnelling wisselen hoort niet tot de mogelijkheden. Wanneer de bak koud staat is hij duidelijk nukkiger. Gelukkig komt de wagen erg snel op bedrijfstemperatuur en laat de motor toe bij (erg) lage toeren te hernemen, waardoor het niet noodzakelijk is steeds terug te schakelen.