Subaru Impreza 1.6TS AWD Interieur

Subaru Impreza 1.6TS AWD
Bekijk 4 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Zoals gezegd is de Impreza verkrijgbaar in drie afwerkingsniveau’s. De TS is de meest karig uitgeruste versie en is enkel beschikbaar op de 1.6. De voornaamste uitrusting hierop somden we reeds op in de inleiding. Het tweede afwerkingsniveau is de GX. Deze versie doet bovenop de uitrusting van de TS: ABS, mistlampen vooraan, extra luidsprekers achteraan, een hillholder (op de 2.0 met handbak), centrale vergrendeling met afstandsbediening, een armsteun achteraan, sportzetels, en koplampsproeiers. De WRX Sedan bestaat in twee uitvoeringen (de WRX Plus kan in maar in 1 uitvoering bestellen) en is uiterlijk te herkennen aan een grote luchthapper op de motorkap, zijschorten en lichtmetalen velgen. Binnen herken je hem aan een specifiek Momo-sportstuur en kuipzetels. De duurste versie verrijkt het interieur met een half-automatische airco en een radio/Cd/cassette en op de koffer staat dan een grote spoiler. In alle andere gevallen kost airco 65.000 BEF (1.611 EURO). Elk van de uitrustingniveau’s wordt kant en klaar afgeleverd waardoor de opties tot een minimum beperkt blijven.

De interieurafwerking scoort op nagenoeg alle vlakken en ook de kwaliteit van de materialen is van hoogstaand niveau. De middenconsole is zelfs vanaf deze basisversie in een metallic look afgewerkt. Erg jammer dat de kofferklep geen enkele bekleding meekrijgt, ook geen handgreep, waardoor een eerste ontmoeting met de koffer ongewenst pijnlijk kan aflopen. De ergonomie van de vernieuwde boordplank staat op een hoger niveau dan vroeger, maar toch laat Subaru enkele steekjes vallen. De Impreza verzorgt zijn inzittenden door prima steunende voorzetels die voor de chauffeur in de hoogte verstelbaar is. Je zit trouwens voorin 30mm hoger dan voorheen, maar de hoofdruimte nam in gelijke mate toe. Een goede rijhouding vinden is geen probleem daar het stuur ook in de hoogte verstelbaar is. Alles bij elkaar ondervind je dat je in een Impreza merkelijk dichter tegen stuurwiel zit. De rijhouding is dus met andere woorden steeds sportief. Het riante interieur valt vooral achterin op. Het is er aangenaam vertoeven en de passagiers krijgen behoorlijk veel beenruimte en plaats om de voeten weg te steken. De zetels en deurpanelen worden trouwens meteen met aangenaam fluweel overtrokken. Het interieur kan in een mum van tijd worden opgewarmd, want de verwarming kan wel erg warme lucht blazen. Zelfs in de winter zet je ze geregeld op de koudste stand om niet meteen weg te smelten onder een flets zonnetje. Wie ’s zomers verluchting wenst kiest best voor een optionele airco, want met open ramen rijden zorgt voor heel wat turbulenties. Op comfortvlak heeft deze basis-Impreza niets te kort en deze indruk wordt tijdens het rijden nog versterkt. De ophanging is efficiënt en sportief-comfortabel, waarmee we eigenlijk willen gezegd hebben dat ze -voor deze gezinswagen- wat zachter had mogen zijn. Ook de demping van allerhande geluiden werd erg goed verzorgd, alleen de rolgeluiden ter hoogte van de achterste wielkasten blijven op dit vlak wat achter. Iets wat zich vooral manifesteert bij opspattend water of bij het rijden op losse ondergrond. Tussen de wielkasten is er plaats voor 401L bagage.

Geef commentaar
comments by Disqus