De Subaru Impreza is op zich al een begrip onder autosportliefhebbers. Dat is vooral te danken aan de rijkgevulde rallygeschiedenis van het merk én de krachtige wegversies die van de Impreza gecommercialiseerd werden. Daarbij denken we o.a. aan de GT Turbo, de WRC en Ővan het meest recente model- de WRX. Die laatste heeft een 2-liter turbomotor met 218pk in het vooronder en is in België alleen al goed voor ongeveer de helft van de verkopen van het model. De sportafdeling van Subaru, Subaru Technica International bestaat intussen al 10 jaar en ontwikkelde en vervaardigde in die tijd vooral onderdelen voor Subaru’s rallywagens. Nu wil Subaru van STI een begrip maken zoals M dat is bij BMW of AMG bij Mercedes. De Subaru Impreza WRX STi is daarvan het eerste resultaat.
Dit is een versie van de reeds gekende Impreza die nog dichter bij de Rallywagen moet aanleunen, met nog meer vermogen en een handgeschakelde zesbak als voornaamste troef. Subaru heeft twee versies van de STi die enkel met het vierdeurskoetswerk te krijgen valt; een normale versie die uiterlijk niet eenvoudig te onderscheiden is van de ‘gewone’ WRX en de STi Prodrive. Die heeft wat meer uiterlijke opsmuk maar komt slechts in een gelimiteerde oplage van 1.000 stuks naar Europa dus het is quasi onmogelijk om die nog te pakken te krijgen. Zoals hij op onze testbank staat kost de STi 36.800 €. Da’s een pak meer dan de WRX die in z’n duurste sedan-uitvoering die 27.900 € moet kosten. Tot de standaarduitrusting behoren de uiterlijke attributen die bij exterieur beschreven worden, een speciaal afgesteld vierkanaals ABS, airco en radio/cd. Voor die prijs heb je ook bij andere merken behoorlijk wat keuze maar als je een sedan wilt met vergelijkbare prestaties ben je al snel door het aantal concurrenten heenij eigenlijk kunnen we er maar één bedenken: de Mitsubishi Lancer EVO VII. Je moet dan wel op zoek naar een exemplaar om via parallelimport naar België te brengen want de Belgische importeur heeft hem tot nader order niet in de catalogus staan.